Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Dynavix mobile 2005: recenze navigačního software

31.1.2006, Bergmann , recenze
Zde je ovšem nutno uvést věci na správnou míru. Maruška totiž patří na správný výlet, a to i když je pouze v pánské režii. Zasloužila se o to dlouhodobou a láskyplnou péčí a mnohdy nás, chlapy, dokáže dostat ze situací, v nichž bychom se jinak nepěkně zapotili.To vše provádí se šarmem, decentně a s pochopením, bez jakéhokoliv nároku na pozdější obdiv.
Každému se přece může stát, že přejede křižovatku, špatně odbočí a tak podobně. V tom okamžiku je Maruška víc než přítelem a už proto si místo ve voze s tím nejlepším výhledem víc než zaslouží. Ostatně ona by ani jinde sedět nemohla .....

Stejně jako tomu je u lidí, i satelitní Marušky jsou různé. Jedna toho namluví víc, jiná místo povídání cinká a další neumí česky.... Také proto dnes nadešel čas, abychom se podívali a zjistili, co dostala do vínku Maruška z rodiny Telematixových. Do redakčního testu se totiž dostává program DYNAVIX mobile 2005 od české firmy Telematix Software, a.s., jehož týmu je výše uvedená dáma nezastupitelným členem...

Aladar komentuje: Teorie o "Marušce" je opravdu zajímavá a stálo by zato ji někde pořádně rozvést. No já se na tuhle Marušku od Telematixu těšil jako kluk, co mu slíbí nové autíčko a nutno říct, že mě vůbec nezklamala. Tedy až na malé detaily, které popíšu níže. Jen jsem trochu posmutněl, když jsem zjistil, že testovací verze, kterou nám pánové (či dámy) z Telematixu poskytli k testování, není "na věky věků", ale vyprší koncem února. Docela je chápu, ale když já si na toho Dynouška docela zvykl a vymazávat ho ze svého stroje už asi nebudu. Jenom jak tu položku "má dáti - dal" v rodinném účetnictví, vysvětlím té svojí Marušce... Ještě malá poznámka. Co se týká ochrany před pirátským kopírováním, odvedli programátoři Telematixu nadmíru pořádnou práci, takže pokud chcete jezdit s Dynavixem, musíte si ho koupit.







UPOZORNĚNÍ PRO ČTENÁŘE - Recenze Dynavixu je první podrobnou recenzí navigační aplikace, se kterou se setkáváte na stránkách tohoto serveru. Proto pokládám za vhodné vám trochu přiblížit způsob a filozofii testování. V prvé řadě - recenzent aplikace není jen jeden, ale na této i budoucích recenzích se budou podílet hned recenzenti dva. Hlavním důvodem je snaha poskytnout vám, čtenářům, dva různé pohledy na věc. Na rozdíl od klasického Pocket PC zařízení je totiž v recenzi navigace mnohem méně objektivně porovnatelných vlastností, mnohem víc se uplatní pocitové vnímání funkčnosti a celkového dojmu z aplikace, takže dva testeři s odlišnými požadavky i zkušenostmi mohou být podle mého názoru velkým přínosem.

Psaní recenze pak probíhá dvoukolově. Nejříve se oba recenzenti důkladně věnují testování a zkoušení programu, který mají k dispozici. Poté jeden z recenzentů začne psát klasickou recenzi zevrubným popisem prostředí a vlastností počínaje a praktickými zkušenostmi konče. Poté přichází na řadu druhý recenzent, který do textu vkládá své, barevně odlišené postřehy a komentáře. Věříme, že se vám tato forma recenze bude zamlouvat. Rozhodně ale budeme velice rádi, pokud nám své postřehy k obsahu i formě recenze dáte najevo v diskuzi pod článkem.


Úvod, technická data


V okamžiku, kdy jsem získal možnost otestovat program Dynavix mobile 2005 jsem o něm nevěděl téměř nic. Snad jen tolik, že se chystá jakýsi navigační software, vyvíjený českou firmou. Možná právě proto jsem byl následným testováním překvapen. A musím dodat, že v převážné míře příjemně.

Testování probíhalo na zařízení Acer n30. PDA je využíváno i k jiným účelům, než je navigace a proto byla doporučení výrobce o minimální konfiguraci stroje (viz níže) splněna na spodní hranici. Chtěl jsem ale vědět,jak si s programem poradí i velmi vytížený kapesní počítač. Při navigaci byl použit bluetooth přijímač GPS Navilock BT 308. Pro testování jsme měli k dispozici verzi 1.3, kterou jsme na začátku roku upgradovali na verzi 1.4. Vzhledem k extrémní rychlosti vývoje aplikace je však výrobce před recenzenty vždy o krok napřed, takže v těchto dnech je k dispozici již verze 1.5, o té ale možná až někdy příště.

Aladar komentuje: Já jsem testoval na Acer n35 s vestavěnou GPSkou. Ve stroji kromě Dynavixu nebyl žádný jiný soft a veškerý výkon si mohl uzurpovat Dynavix. A musím říct, že to dělal zatraceně odpovědně. Využití paměti PDA bylo víceméně standardní, procesor se ovšem pořádně zapotil. Je zvláštní, že podobný navigační program TomTom 5, s mapou která má pětinásobný objem dat oproti Dynavixu, počítal trasy rychleji. A také zobrazení displeje při pohybu automobilu bylo plynulejší a tolik "neskákalo" jako u Dynavixu. Nicméně v dnešní době výkonných PDA strojů, je to věc podružná a zmíněný Acer n35 je na nízkém stupni potravinového řetězce milovníka příručních strojů.
Jelikož se jedná o recenzi, bohužel se nevyhneme mnoha takzvaným suchým údajům, popisujícím věci známé mnoha čtenářům. Na druhou stranu jsem si říkal, že článek budou číst také lidé, kteří toho o navigaci zatím moc netuší a proto jsem se rozhodl pro hodně podrobné představení. Takže zhluboka nadechnout, jdeme na to. A jenom poznámka pro ty, kteří suchými údaji opovrhují : v dalších kapitolách se samozřejmě dostaneme i k praktickým testům a posoudíme, jak se s Dynavixem vlastně jezdí….


Nejdůležitější vlastnosti programu neboli Dynavix v kostce:


Výrobce, firma Telematix Software, a.s. používá v programu nejkvalitnější dostupné mapové podklady od firmy TeleAtlas. Tyto mapy procházejí pravidelnou aktualizací. Filosofie firmy, týkající se přenášení aktuálních změn k uživateli je taková, že 1x ročně (předpokládá se, že vždy v červenci) bude vydána tzv. "velká verze", která je přímo obsažena v názvu programu (2005, 2006 apod.). Naprosto všechna vylepšení, které program přinese - ať jsou sebevětší - mají uživatelé zdarma až do doby vydání "další velké" verze v červenci následujícího roku. Poté bude třeba upgradovat (čti "koupit novější verzi"), jinak program i mapa zůstanou v té podobě, jaká bude na konci června daného roku. V rámci upgrade dostanou zákazníci i novou mapu.
  • Mapa celé České republiky s uliční sítí všech obcí obsahuje v současné době cca 125.000 km silnic a ulic a obsáhlý katalog 37 000 zájmových bodů (restaurace, nemocnice, sportoviště, turistické cíle atd.), v některých městech i čísla domů.
  • Průjezdní mapa Evropy včetně podrobné mapy České Republiky obsahuje 460.000 km silnic a ulic a 68.000 zájmových bodů v katalogu.
  • Program umožňuje navigaci "od domu k domu" pomocí hlasových instrukcí, schématu manévru a mapy okolí.
  • Ovládání programu i hlasový výstup je možné vybrat z několika jazyků včetně češtiny.
  • Hlasové výstupy jsou namlouvány rodilými mluvčími (program je k dispozici nejen v češtině).
  • Program je tzv. inteligentní navigací, upozorňující pouze na důležité manévry (například pokud jedete z Prahy do Brna po dálnici, nebude Vám PDA hlásit, že míjíte každý výjezd)
  • Volba cíle je možná buďto napsáním části názvu, adresy, čísla domu či křižovatky ulic anebo zadáním WGS souřadnic.
  • Program obsahuje obsáhlý katalog zájmových bodů (restaurace, nemocnice, sportoviště, atd.)
  • Uživatel má možnost editovat a přidávat vlastní cíle; oblíbené i nedávno vyhledané
  • Automaticky dochází k přepočtení trasy po jejím chtěném či nechtěném opuštění
  • Trasy je možné připravit si dopředu a uložit je do paměti. Složitější trasy mohou obsahovat libovolné množství tzv. průjezdních bodů.
  • Program počítá s budoucím využitím dostupných aktuálních dopravních informací pro výpočet trasy přes RDS-TMC nebo GSM sítě (jakmile budou k dispozici).
  • Na mapách jsou přehledně zobrazeny silnice, krajinné prvky (les, pole, řeka), body zájmu (POI) aj.
  • Mapu je možné mít natočenou buď ve směru jízdy nebo uzamknout její polohu tak, jak ji známe v tištěné poloze kdy je sever nahoře.
  • Program nabízí ztlumení barev v nočním režimu, na některých PDA i změnu intenzity podsvětlení.
  • Během jízdy dochází k automatické změně měřítka mapy podle rychlosti jízdy. Při nízké rychlosti nebo stání na křižovatce je zobrazení nejdetailnější, s přibývající rychlostí detaily mizí a přehledně jsou znázorněny nejdůležitější prvky mapy potřebné pro správnou navigaci. Uživatel má možnost uzamknout měřítko a zobrazovat mapu dle své volby.
  • Zobrazení mapy z perspektivy řidiče, tzv. 3D pohled
  • Většinu funkcí je možné ovládat prstem, bez použití stylusu.
  • Program nabízí i podrobný itinerář se seznamem manévrů na zadané trase. Vyhledání tras probíhá dle kritéria nejkratší nebo nejrychlejší trasy, je výrobcem doporučovaná, jelikož se jedná i o trasu nejekonomičtější
  • Program podporuje PDA s VGA i QVGA rozlišením
  • Pro pohodlné plánování tras slouží simulační režim, který umožňuje s programem pracovat aniž by byl připojen k GPS. Tento režim mi v klidu obýváku posloužil i k zadání a uložení oblíbených bodů do paměti, takže jsem se v autě nemusel vytahováním dotykového pera zaobírat a připravené objekty jsem vybíral prstem z příslušných seznamů.


Doporučené požadavky na PDA/MDA


Pro provoz Dynavix® Mobile 2005 potřebujete:
  • kapesní počítač (PDA / MDA) s operačním systémem Microsoft Windows Mobile 2003 a vyšším,
  • procesor založený na technologii Intel® XScale, doporučeno min. 400MHz,
  • nejméně 25 až 35 MB volné RAM pro běh programu,
  • připojení pro mobilní telefon, pokud uvažujete na PDA o využití služby Aktuálních dopravních informací (pokud je služba ve Vašem regionu k dispozici) ,
  • GPS (satelitní přijímač polohy) připojitelný k Vašemu kapesnímu počítači, nejméně 25 - 35MB volné paměti pro běh aplikace a 125 MB resp. 350MB volného místa v počítači nebo na paměťové kartě pro uložení mapy České republiky resp. podrobné mapy ČR včetně průjezdní mapy Evropy.

Na stránkách www.dynavix.com je možné nalézt seznam testovaných zařízení, kompatibilních s programem.


Distribuce software


Program je možné získat elektronicky (email s linkem a kódem) nebo na CD s kódem (v případě OEM získáte klasickou papírovou obálku, v které je kartička a na ní kód; v případě plné verze je balením "obal na DVD" s CD a kódem"). Demoverze programu bohužel není k dispozici, program v akci si tak můžete prohlédnout pouze na připravených videích.

Samotný program se skládá z:
  • malé instalační utilitky pro PC (Dynavix Mobile Manager), která umožňuje instalaci SW do PDA nebo přímo na SD kartu, update programu přes internet, instalaci a odinstalaci jednotlivých částí (napr. Map) atd.
  • samotného programu Dynavix Mobile
  • map (dle verze)


Instalace


Program se instaluje do PDA z osobního počítače, do kterého je nutno nejdřív nainstalovat program Dynavix® Mobile Manager a s jeho pomocí se do PDA instaluje navigační systém Dynavix® Mobile 2005.


Instalace Dynavix® Mobile Manageru


Dynavix® Mobile Manager je program pro osobní počítač s operačním systémem Microsoft® Windows, který slouží ke správě Dynavix® Mobile 2005 ve Vašem PDA / MDA. Kromě instalace a odinstalace Dynavix® Mobile 2005 umožňuje také např. výběr mapy a její nahrání / odstranění z PDA / MDA. Jeho instalace na PC probíhá běžným způsobem a uživatel se je veden pokyny na obrazovce.





Minimální požadavky na osobní počítač - operační systém Microsoft® Windows 2000 nebo XP, v případě instalace z CD: nejméně 7MB volného místa na pevném disku pro program Dynavix® Mobile Manager. Pro případ instalace z Internetu možnost fyzicky připojit k počítaci PDA/MDA pomocí programu Microsoft® ActiveSync (volný USB port, sériový port, Bluetooth, Infraport apod. - dle příslušenství a možností Vašeho PDA / MDA) doporučuje se připojení k síti Internet pro provedení aktivace produktu (není podmínkou - jinak je nutná aktivace pomocí SMS).


Instalace Dynavix® Mobile 2005 do PDA / MDA


K instalaci Dynavix® Mobile 2005 slouží Dynavix® Mobile Manager, jehož instalace je popsaná v předchozí kapitole. Samotný program můžete instalovat na paměťovou kartu buďto zasunutou do PDA / MDA nebo do čtečky v osobním počítači. Postup instalace je podrobně popsán v manuálu (odkaz na konci článku, možnost stažení s webových stránek výrobce) a běžný uživatel by s ní neměl mít problém. Já jsem instaloval přímo na paměťovou kartu vloženou do čtečky. Instalace proběhla bez větších problémů a i když jsem instaloval mapu ČR včetně mapy průjezdu Evropou, časově zabrala jen několik málo minut. Na to, že se instalovalo více než 350 MB dat, považuji průběh a rychlost instalace za velmi příjemné.

Aladar komentuje: Za Dynavix® Mobile Manager musím programátory hodně pochválit. Asi jsem ještě neviděl takhle podařený instalační program pro PDA. V menu je možné vybírat mezi mnoha možnostmi. Od samotné instalace, přes přidávání komponent či jazyků až po upgrade, či stažení kompletního instalačního balíku. Vše funguje v naprostém pořádku a nikdy se mi nestalo, že by instalátor havaroval, nebo že by došlo k jakékoliv chybě. Když jsem jednou při instalaci omylem vytáhl konektor USB portu, instalátor mi sdělil, že došlo ke ztrátě spojení a stačilo konektor jen zastrčit a instalace se v naprostém pořádku dokončila. Mrzí mě jen to, že Dynavix nemá ve stolním počítači takového "Velkého bratra", kde by se dala mapa zobrazit, naplánovat trasy, případně si zadat svoje POI body a tohle všechno odeslat do PDA. Je pravda, že to nemá zatím žádný z PDA navigačních softíků, ale proč by Dynavix nemohl být první, že...


Zástupce v PDA / MDA


Po instalaci na SD kartu a jejím vložení do PDA / MDA se za několik vteřin v menu „Start“ nebo ve složce „Programy“ / „Programs“ se zobrazí ikona Dynavix® Mobile. Osobně vidím velkou výhodu v tom, že se kompletní navigační software nainstaluje na kartu a že nemá žádné zvrácené požadavky na interní paměť PDA tak, jako tomu bývá u jiných aplikací.





Připojení GPS


S programem je možné použít libovolný přijímač GPS signálu (dále „GPS“), který podporuje protokol NMEA.

Automatické vyhledání připojení GPS je jednou z funkcí, která mně příjemně překvapila. Zvlášť na začátku mého soužití s GPS byl mnohdy problém nalézt optimální konfiguraci, která zajišťovala správný přenos dat z přijímače GPS do PDA a tím i funkci celé navigace. Tady to výrobce zařídil z pohledu amatéra i „profíka“ velmi dobře.





Po instalaci programu je zapnuto automatické vyhledávání portu, které samo zjistí, na kterém portu je GPS zařízení připojeno a nastaví i další parametry (rychlost atd.). Při úspěšném nalezení si program zapamatuje parametry GPS přijímače a pokud ho příště použijete znovu, najde jej rychleji. Zkušený uživatel anebo ten, kdo měl smůlu a jeho GPS přijímač nebyl nalezen, mají ovšem možnost osobního nastavení parametrů připojení v menu pro připojení GPS. Prostě jak se kdo cítí. Já jsem nechal vše v rukou Dynavixu a jen jsem se kochal pohledem na obrazovku a liboval si, jak všechno krásně funguje.


Bluetooth GPS


Pokud používáte Bluetooth GPS přijímač, program (bohužel jen na některých PDA) automaticky při svém startu Bluetooth zapne. Pokud Bluetooth GPS nepoužíváte, v dialogu Nastavení PDA můžete zapínání Bluetooth zakázat nebo naopak povolit také automatické vypínání Bluetooth při vypnutí programu. Tuto funkci jsem okamžitě aktivoval. U některých navigačních programů se mi totiž mnohokrát stalo, že jsem zapnul navigaci bez předchozí aktivace Bluetooth a následovalo buďto neúspěšné vyhledání nebo zablokování PDA s měkkým resetem. U Dynavixu tenhle problém nehrozí. A po opuštění navigace se člověk nemusí starat ani o vypínaní BT Managera.

Aladar komentuje: Naprosto potvrzuji Bergmannova slova o jednoduchosti instalace GPS přijímače. Zkoušeli jsme s kolegou různé Bluetooth GPSky a vše bylo geniálně jednoduché.





Aktivace produktu


Aktivace produktu Dynavix® Mobile 2005 je povinná a produkt bez jejího úspěšného provedení nelze spustit. Po úspěšné aktivaci jsou v PDA / MDA uloženy vygenerované aktivační kódy a při každém dalším spuštění Dynavix® Mobile 2005 se kontroluje, zda k vybrané mapě platný aktivační kód existuje. Aktivaci je možné provést jak automaticky, tak pomocí SMS zprávy. Pro automatickou aktivaci je nutné mít během instalace připojené zařízení a rovněž musíte být připojeni k Internetu. Pokud instalujete na paměťovou kartu umístěnou ve čtečce, případně nemáte během instalace přístup na Internet, musíte aktivaci provést pomocí SMS zprávy. Pokud na určité číslo odešlete správný vygenerovaný licenční klíč, během několika minut přijde SMS zpráva s aktivačním kódem pro vybranou mapu, což mohu z vlastní zkušenosti potvrdit.

Licence na 1 PDA umožňuje aktivaci na 3 zařízení (pro případ jejich výměny, změny apod.). Další aktivace bude povolena pouze po zasláni žádosti a není na ni automatický nárok.


Ovládání programu


V této kapitole se seznámíme s ovládáním programu a s rozmístěním ovládacích prvků na obrazovce. Předpokladem k úspěšnému užívání programu je jeho aktivace dle předchozích kapitol a dále správné připojení GPS přijímače. V dalším textu budeme předpokládat, že výše uvedené podmínky jsou splněny a že GPS přijímač má dostatečný signál k tomu, aby dokázal podávat správné informace o své poloze. Teď už nic nebrání tomu, abychom vyrazili na cestu.




Program otevřeme z menu Start, kde klikneme na ikonu Dynavix Mobile. Objeví se startovací obrazovka a po malé chvíli začne program vyhledávat GPS přijímač. Po jeho nalezení se na obrazovce zobrazí mapa s aktuální polohou místa, kde se právě nacházíme. Teď již zbývá jen vybrat nějaký bod, ke kterému chceme být navedeni. Máme několik možností :
  • můžeme označit bod na mapě,
  • je možné vybírat ze seznamu vlastních oblíbených cílů,
  • zadat adresu (v mnoha městech až do hloubky čísel domů),
  • vybírat ze seznamu zájmových bodů (POI)
  • anebo použít některý z naposledy použitých cílů.




Výběr potvrdíme tlačítkem OK, čímž dojde k vyvolání kontextového menu, kde bude zvolený objekt uprostřed terče a bude zvýrazněn. Pomocí kontextového menu je možné k danému bodu vybrat několik možností :
  • zobrazit informace o nejbližším zájmovém bodu - pomocí tlačítka „Info o bodu zájmu (POI)“
  • navigovat k němu - pomocí tlačítka „Navigovat“
  • přidat jej mezi oblíbené cíle - nejprve se tlačítkem „Další strana“ přemístíte na další stránku voleb a stiskněte tlačítko „Přidat k oblíbeným“
  • přesunout na zvolené místo polohu vozidla (pouze v simulačním režimu) - nejprve se tlačítkem „Další strana“ přemístíte na další stránku voleb a stiskněte tlačítko „Přesunout pozici“
  • přidat jej jako další bod na trase (u tras přes více zastávek) - nejprve se tlačítkem „Další strana“ přemístíte na další stránku voleb a stiskněte tlačítko „Přidat jako bod na trase“

Po volbě „Navigovat“ se zobrazí možnost hledat nejrychlejší nebo nejkratší trasu. Podle velikosti mapy a délky trasy výpočet trvá od několika po několik desítek vteřin. Jako startovní pozice je brána aktuální poloha načtená z GPS přijímače, nebo poloha zadaná v simulačním režimu. Pokud je GPS přijímač připojen, ale dosud nezná přesnou pozici, program zobrazí informaci o tom, že navigovat začne ve chvíli, kdy GPS určí pozici (trasa bude vypočtena automaticky, cíl není nutné zadávat znovu).

Aladar komentuje: To vyhledávání trasy mě trochu zklamalo, to že trvá poměrně dlouho, bych s ohledem na své PDA oželel, ale čekal bych víc možností nastavení. Například vyhledání cesty bez placených úseků. Navigaci občas používají i cyklisté, kteří by uvítali zase cestu mimo hlavní trasy. Určité předvolby tohoto druhu jsou sice v Dynavixu možné, ale proč je nemít v hlavním menu. Co se týká trasy ještě jedna poznámka. Úplně mi v Dynavixu chybí jednoduché plánování při vypnuté GPS. Např. chci jet z bodu A do bodu B přes C. Jisté možnosti jsou v režimu simulace, ale určitě to není intuitivní. A nakonec tip pro výrobce. Nedávno jsem se bavil o navigaci s kolegou, který jezdí kamiónem a ten si stěžoval, že v žádné navigaci není průjezdní výška tunelů, nebo viaduktů, což je pro "kamioňáky" stěžejní informace a kdo do své mapy tyhle informace umístí, udělá prý dobrý obchod. Co vy na to, programátoři?


Ovládací prvky programu


Pokud již program získal pozici z GPS zařízení nebo jste zapnuli simulační režim, zobrazí se uprostřed okna mapa Vašeho okolí (nebo okolí zvolené pozice v simulačním režimu). Dokud není žádná pozice známá, je zobrazen místo mapy nápis „Čeká se na uživatele nebo GPS pozici“.



  • Poloha vozidla je v mapě znázorněna kolečkem (pokud se vozidlo nerozjelo a není znám směr vozidla) nebo šipkou, která má špičku otočenou stejným směrem jakým se vozidlo naposledy pohybovalo.
  • Kompas zobrazuje aktuální orientaci mapy. Pokud na něj kliknete, přepnete mezi režimem, kdy je mapa aretována na sever a režimem, kdy se mapa otáčí podle směru jízdy vozidla. V režimu otáčení tmavá část šipky ukazuje sever na mapě. Pokud je mapa v režimu otáčení mapy podle směru jízdy vozidla a zobrazuje velké území, uzamkne se otočená také na sever (aby např. celá republika byla orientovaná tak, jak ji známe z map) - v ten okamžik se přes kompas zobrazí zámeček.
  • Ukazatel GPS signálu zobrazuje kvalitu GPS signálu pomocí stupnice z bílých čárek, v simulačním režimu zobrazuje nápis „Simul.“ Pokud není zobrazena žádná nebo jen málo bílých čárek, je signál špatný a poloha vozidla bude patrně chybná (počet čárek neodpovídá počtu zachycených satelitů, ale kvalitě signálu.
  • Symbol automatického měřítka „auto“ má bílou barvu, pokud je automatická změna měřítka zapnutá nebo je šedý, je-li vypnuta. Klepnutím na symbol stav automatické změny měřítka přepnete. Aby bylo možné stisknout tlačítko snáze prstem, jeho aktivní plocha zasahuje i přes ukazatel GPS signálu.
  • Funkce automatického měřítka mění měřítko mapy v závislosti na rychlosti Vaší jízdy (při rychlé jízdě tak vidíte pouze hlavní silnice a obce podél trasy, zastavíte-li na křižovatce, zobrazí se detailně ulice v okolí vozidla).
  • Pokud měníte ručně měřítko tlačítky „+“ a „-„a máte zapnuté automatické měřítko, po chvilce (cca 15 vteřin) se měřítko vrátí do automaticky vypočteného a opět se začne měnit podle rychlosti Vašeho vozidla.
  • Vzdálenost nebo čas do cíle trasy. Pro výběr mezi vzdáleností a časem použijte dialog Nastavení.
  • Klepnutím na symbol reproduktoru můžete vypnout zvuk programu (mute) nebo jej opět zapnout .Při dalším stisku tohoto symbolu se zvuk opět zapne. Pokud chcete měnit hlasitost, použijte k tomu systémovou lištu (viz níže). Aby bylo možné stisknout tlačítko snáze prstem, je jeho aktivní plocha větší než plocha samotného tlačítka, částečně zasahuje přes měřítko mapy.
  • Vpravo od symbolu reproduktoru jsou hodiny, které nepotřebují bližší komentář..
  • Šipka dolů zmenší okno tak, že je vidět systémová lišta okna. V liště můžete Dynavix® Mobile minimalizovat (symbol křížku) a přepnout se tak do jiných aplikací, otevřít systémové menu Start nebo nastavit hlasitost reproduktoru. Zpět do Dynavix® Mobile se případně dostanete tak, že ho znovu spustíte přes menu Start. Pomocí šipky nahoru program využije celou plochu displeje (i přes systémovou lištu). Aby bylo možné stisknout tlačítko snáze prstem, je jeho aktivní plocha větší než plocha samotného tlačítka.
  • Měřítko zobrazuje aktuální přiblížení mapy a pomůže Vám odhadnout vzdálenost v mapě.
  • Tlačítka pro přiblížení a oddálení mapy.Aby bylo možné stisknout tlačítka snáze prstem, je jejich aktivní plocha větší než plocha zobrazovaná.
  • Tlačítko ruky s terčem zobrazí kontextové menu a zároveň přepne do režimu pohybu v mapě.
  • Tlačítko pro menu Volby (ozubená kola) zobrazí menu umožňující nastavení vzhledu programu (denní / noční režim, zobrazení celé trasy atd.), nastavení parametrů programu apod.



  • Tlačítko pro navigační menu (šachovnicový praporek) zobrazí menu, které Vám umožní např. nastavení cíle, vyhledání objektu apod.
  • Na spodní straně obrazovky najdete uživatelsky nastavitelné stavové řádky pro název silnice, po které jedete, nadmořskou výšku, rychlost a další údaje.
  • Na mapě jsou zobrazeny a barevně odlišeny krajinné prvky, zastavěné plochy, vodní plochy a vodoteče. Různými barevnými liniemi jsou zachyceny hranice států,krajů, okresů, obcí a jejich částí, železniční síť, atd. Ikony v mapě zobrazují zájmové body (např. benzinová čerpadla, restaurace…). Města a jejich části jsou označeny nápisy. Další částí mapy je síť ulic a silnic. Významnost silnic určuje různá tloušťka a barva čar, pokud je v silnici umístěna šipka, jedná se o jednosměrnou silnici a směr, kterým je průjezdná. Neprůjezdné úseky jsou označeny křížkem, na mapě se zobrazuje číslo silnice (např. D1), v městech poté názvy ulic. Díky schopnosti generalizace je mapa velmi přehledná. Se zvětšováním zobrazovaného území se snižuje počet prvků na mapě. Mizí méně významné objekty, důležité zůstávají.


Ovládání programu prsty a tlačítky


Většinu funkcí programu je možné ovládat bez použití stylusu. Při každém ťuknutí na obrazovku se ozve tón, potvrzující úspěšný stisk. Některá tlačítka na displeji mají pro ovládání prstem zvětšenou aktivní plochu.

Významným pomocníkem při ovládání v běžném provozu je možnost přiřadit hardwarovým tlačítkům některé funkce programu. Oblíbil jsem si taky možnost zopakování hlasového povelu stiskem předvoleného tlačítka.

Aladar komentuje: Když jsem dostal na testování Dynavix verzi 1.3, byl jsem hodně zklamaný možnostmi prstového (stylus free) ovládání. Na prstové ovládání je kladen u navigačních softů velký důraz, z důvodů přehlednosti, rychlosti a hlavně bezpečnosti použití v autě. V každém návodu je sice napsáno že nesmíte s navigací pracovat za jízdy, ale buďme upřímní. Kdo si na displej za jízdy nesáhl ať hodí kamenem. Ve verzi 1.3 se daly ovládat prsty pouze hlavní nabídky. Teprve ve verzi 1.4 se ovládání trochu zlepšilo. Prsty můžete zadávat adresu nebo bod zájmu, ale na ostatní možnosti nastavení prstem můžete zapomenout. Například menu nastavení programu. Také mě zlobí určitá nelogičnost ovládání. Z některého menu se vrátíte zpět do menu předcházejícího, ale z jiného program skočí rovnou zpět do mapy. Grafika programu je pěkná a množství skinů úctyhodné. Jenom je škoda že z pěkného barevného programu, skočíte v menu do "ošklivého" Windows prostředí. To je ale podle mne jen kosmetická vada, která bude nejspíš časem odstraněna. 3D mapa, po které se tolik volalo na různých konferencích je ve verzi 1.4 také obsažena a funguje naprosto bez problémů. Jen bych doporučil výrobci doplnit tzv. fogging - zamlžení na obzoru, což podle mne upoutává pozornost na aktivní část displeje a nerozptyluje zbytečnou "směsí" na obzoru. Výborně má toto vyřešeno nový navigátor I´go. Celkově musím říct, že mi pochopení ovládání trvalo trochu déle, než jsem u takovéhoto druhu programu zvyklý.


Schování a zobrazení programové lišty


Z důvodu maximálního využití plochy obrazovky pro navigaci je standartně schována systémová lišta Windows Mobile. Některé její údaje jsou zobrazeny i v programu (hodiny, mute - vypnutí zvuku). Program ale umožňuje po stisku šipky v pravém horním rohu systémovou lištu zobrazit. V tom okamžiku je možné bez ukončení programu procházet jinými aplikacemi, upravit například podsvětlení obrazovky (pokud nevyužíváme možností nastavení podsvětlení přímo v programu) a poté se do programu vrátit a opětovným stiskem šipky systémovou lištu zakrýt.




Ukončení programu


K ukončení programu je třeba aktivovat menu Volby a v něm vybrat položku Ukončit program. V případě, že máte nastavenu funkci automatického vypínání BT Manageru po ukončení programu, během několika vteřin skutečně přestane modrá dioda blikat a ze systému je možné vyčíst uvolnění paměti, potřebné pro BT Manager.





Navigace


Program Vás vede zvolenou trasou následujícími způsoby:
  • Hlasovými povely v různé vzdálenosti před místem dalšího důležitého manévru
  • Vizuálně - aktuální polohou vozidla a zvýrazněným zobrazením trasy
  • Podrobným schématem důležitého manévru, který se zobrazí automaticky při přiblížení k místu jeho provedení.
  • K dispozici je také Itinerář - seznam manévrů, jejich vzájemných vzdáleností a schémat odbočení.




Hlasová navigace


Hlasové pokyny jsou podávány ve třech úrovních, závislých na vzdálenosti od místa manévru. Pokud je vzdálenost mezi manévry menší, některé povely mohou být vynechány. V největším předstihu je vyslovena instrukce např. „Připravte se na odbočení vlevo“. Ta vás připravuje na manévr, např. na dálnici nebo v hustém městském provozu můžete přejet do vhodného jízdního pruhu, upravit rychlost atd. Když se manévr přiblíží, ozve se další instrukce, např. „Za 220 metrů odbočte vlevo“. Po ujetí příslušné vzdálenosti, těsně před příslušnou křižovatkou pak zazní „Nyní vlevo“. Tato instrukce Vám většinou jen potvrdí, že odbočujete na správné křižovatce (zazní současně nebo jen těsně před vlastním odbočením). Pokud je více důležitých manévrů těsně za sebou, jsou oznámeny jako jeden složitý manévr (Odbočte vlevo, poté odbočte vpravo). Hlasové pokyny jsou podávány v češtině příjemným ženským hlasem a jsou tak jednoznačné, že jsem často ani nekontroloval obrazovku a nechal se vést pouze hlasově.


Obrazovka v režimu navigace






V průběhu navigace se na obrazovce objevují navíc následující informace:
  • Vyhledaná trasa je v mapě zvýrazněna jako tlustá barevná čára.
  • Šipka zobrazuje aktuální směr a polohu vozidla. Pokud směr není znám, zobrazuje se místo šipky kolečko. Při zhoršení kvality signálu GPS nemusí být umístění vozidla v mapě přesné.
  • Body posledních pozic GPS zobrazují několik posledních pozic dle GPS přijímače. Čím je daný bod starší, tím méně je výrazný.


Schémata manévrů







Malé schéma manévru zobrazuje ve zjednodušené formě nejbližší manévr. Je vidět vždy, i když je manévr ještě daleko. Pokud se přiblížíte k manévru, automaticky se zobrazí schéma manévru (podle nastavení buď přes celou obrazovku - velké, 1/4 obrazovky - střední, nebo zůstane pouze malé schéma)

Vzdálenost k následujícímu důležitému manévru. Pokud se přiblížíte k manévru, pozadí vzdálenosti začne zprava doleva tmavnout, až je při průjezdu křižovatkou zcela tmavé.

Aladar komentuje: Z těch schemat manévrů jsem trochu rozpačitý. Stává se totiž, že když se při manévru mapa otočí, šipka na mapě jede např. nahoru a na schematu (detailu) manévru třeba doprava. Jednou mě to tak zmátlo, že jsem vlastně nevěděl kam mám jet. To tmavnutí pozadí je docela pěkná vychytávka.


Pohled 3D


Zobrazení mapy při navigaci lze přepnout do režimu zvaného 3D pohled, kdy se mapa kreslí v perspektivě pohledu řidiče.




Mapu v 3D pohledu lze přibližovat a oddalovat pomocí ikonek a při přechodu do módu pohybu v mapě (např. při vyhledání cíle) se mapa automaticky dočasně přepne do normálního (2D) pohledu, po ukončení módu pohybu v mapě se vrátí do 3D pohledu.


Stavové řádky





Ve spodní části okna se zobrazují stavové řádky. Je možno zapínat, vypínat a nastavovat je v dialogu Nastavení stavových řádků. Pokud nějaký údaj nejde zjistit nebo nedává smysl (např. nadmořská výška v simulaci), je místo něj zobrazeno „X“ (například počet satelitů při simulovaném režimu).
Možnost nadefinovat si vlastní zobrazení hodnot ve stavových řádcích je velmi příjemnou a užitečnou funkcí. Při jízdě se mi ale zobrazované hodnoty těžko hledaly. Velikost se mi zdála malá a přečtení hodnot vyžadovalo velké soustředění a tím pádem i snížení pozornosti při řízení.


Kontextové menu


Kontextové menu, které se zobrazuje ve spodní části obrazovky, umožňuje:
  • prohlížet mapu
  • zobrazovat informace o bodech zájmů v mapě
  • upřesnit cíl poblíž nalezeného bodu zájmů, ulice apod.






Kontextové menu zobrazíte ikonou ruky s terčem nebo se zobrazí samo, když v navigačním menu (ikona s praporkem) vyberete nějaký objekt. Zároveň s kontextovým menu se vždy přepnete do režimu Pohybu v mapě, kde mapa nesleduje pohyb vozidla, takže jí můžete posouvat. Všechny akce uvedené níže kromě „Info o bodu zájmu“ se vztahují k aktuálně zvolenému objektu (zvýrazněný objekt nebo místo uprostřed mapy označené terčem) .
  • Info o bodu zájmu (POI) - zobrazí dostupné údaje (název, adresu, telefon apod.) o bodu zájmu, který je nejblíže k symbolu terče. Zároveň se přepne do režimu informací o objektech
  • Navigovat - umožní vyhledat trasu od pozice vozidla k aktuálnímu objektu nebo do bodu označenému v mapě terčem.
  • Další strana - zobrazí druhou část menu s dalšími možnostmi
  • Přidat k oblíbeným - přidá aktuální objekt k Vašim oblíbeným cílům.
  • Přidat bod na trase - přidá aktuální objekt k bodům na trase. Zobrazí manažer bodů na trase.
  • Přesunout start (pouze v simulačním režimu) - v simulačním režimu přemístí vozidlo na pozici, která je nejblíže ke středu obrazovky (označeném symbolem terče). Tato funkce slouží např. k zadání startovní pozice při simulaci Vaší cesty.


Režim informací o objektech


Pokud v kontextovém menu zapnete režim informací o objektech, zobrazí se informace o objektu, který je nejblíže k symbolu terče. Objekt je v mapě zvýrazněn. Informace mohou obsahovat některé nebo všechny následující údaje:


  • typ objektu
  • název objektu
  • vzdálenost od středu obrazovky v metrech nebo kilometrech (dle měřítka)
  • adresu
  • telefon
  • fax
  • email
  • webové stránky

Na další / předchozí objekt se můžete přesunout šipkami ve spodní části obrazovky. Případně můžete rovnou spustit navigaci k právě zvýrazněnému bodu zájmu. Režim informace o objektech ukončíte stisknutím křížku v pravém horní rohu menu.


Pohyb v mapě


Režim pohybu v mapě Vám umožňuje prohlížení (posouvání) mapy, zobrazování objektů, zobrazování celé trasy apod. Kontextové menu pracuje v tomto režimu. Do režimu pohybu v mapě se dostanete stiskem ikony ruky se terčem a zpět do režimu sledování vozidla se vrátíte tak, že kliknete na ikonu vozidla.

V režimu pohybu v mapě se mapa neposouvá podle pohybu vozidla, ale zůstává na místě dokud ji sami nepřesunete. Pokud jste vstoupili do režimu pohybu v mapě, můžete pomocí tlačítek mapu přibližovat nebo oddalovat. Pokud chcete mapu posunout, klepněte (neposouvejte) do mapy směrem, kterým se chcete posunout. Bod, na nějž jste klepli, se posune do středu obrazovky označeného terčem. Toto místo se zároveň stane aktuálním objektem pro kontextové menu.

Pro ukončení režimu kontextového menu a pohybu v mapě použijte ikonu vozidla , která se v takovém případě objeví na pravé straně displeje. Stiskem této ikony se vrátíte do režimu sledování vozidla (mapa se posouvá podle jeho pohybu). Pokud chcete pouze zavřít kontext menu a procházet mapu, použijte ikonu křížku v pravém horním rohu menu.


Zadání cíle, vyhledání objektu


Způsoby zadání cíle, průjezdního bodu nebo nalezení objektu jsou si podobné. Postupujte takto: Nalezněte objekt, který Vás zajímá. K dispozici máte tyto možnosti:
  • označení bodu v mapě
  • výběr ze seznamu vlastních oblíbených cílů
  • zadáním adresy
  • výběrem ze seznamu zájmových bodů (POI)
  • výběrem některého z naposledy použitých cílů







Pokud chcete objekt zvolit přímo v mapě, přepněte se do režimu pohybu v mapě pomocí ikonou ruky s terčem , v mapě nalezněte místo, které chcete použít a klikněte na něj. Tím se tento bod dostane doprostřed obrazovky a je označen terčíkem. Mapu můžete pomocí tlačítek „+“ a „-„ přibližovat nebo oddalovat. Postupně mapu přibližujte a upřesňujte ťuknutím na zvolené místo umístění terčíku. Až budete s umístěním spokojeni, pokračujte dále.







Ostatní objekty je možné najít v navigačním menu . Vyberete si typ objektu a v příslušném dialogu pak vyhledáte konkrétní objekt. Po potvrzením tlačítkem „OK“ se zobrazí mapa s kontextovým menu, kde zvolený objekt bude uprostřed označen terčem a zvýrazněn. Poté pomocí kontextového menu zvolíte akci, kterou s tímto bodem chcete provést.


Zadávání adres bez použití stylusu


Program umožňuje zvolit si v nastavení způsob volby adres bez použití dotykového pera. V tom případě vypadá obrazovka následovně :



  • Oblíbené cíle se používají pro místa, která jsou zadávána často jako cíl (např. domov, kancelář apod.). Takto je k nim velmi rychlý přístup bez vyhledávání.
  • Adresy - hledání adres je užitečné při hledání ulic, křižovatek nebo (pokud jsou v dané lokalitě k dispozici) pro hledání čísel domů.
  • Body zájmu (POI) obsahují rozsáhlý katalog čerpacích stanic, nemocnic, turistických cílů, parkovišť apod. V dialogu můžete zvolit typ hledaného objektu (např. Letiště, Nemocnice či Benzínová pumpa). První volba „*** Vše ***“ je zvláště vhodná v kombinaci s částí názvu popisu hledaného objektu nebo města. Když kliknete na „Hledej“, v seznamu se objeví nalezené objekty. Vyberte si objekt nebo změňte vyhledávací kritéria a znovu klikněte na „Hledej“. Až objekt naleznete, klikněte na „OK“. Zobrazí se mapa okolí objektu s kontextovým menu.
  • Nedávné cíle jsou seznamem naposledy použitých cílů. Tento seznam je seřazen podle času jejich posledního použití. První je ten, který jste použili před nejkratší dobou.
  • WGS pozice - v tomto dialogu je možné zadat souřadnice ve formátu WGS84. Po stisku tlačítka OK bude zobrazena mapa se zaměřovačem na Vámi zadané souřadnici. Poznámka: WGS souřadnice míst, která Vás zaujmou, zjistíte pomocí zobrazení zeměpisné délky a šířky ve stavových řádcích. Pokud se v požadovaném místě nenacházíte, můžete použít simulační režim.
  • Vlastní body zájmu - program umožňuje přidávat vlastní body zájmu (POI), které se budou zobrazovat v mapě, bude možné je vyhledávat a navigovat k nim. Vlastní body zájmu je možné importovat ze souboru a exportovat. Pro případ, že jednu instalaci sdílí střídavě více uživatelů, jsou vlastní body zájmu svázány s uživatelským jménem, které si každý zvolí a pod kterým potom své body zájmu ukládá. Další uživatel zadáním svého uživatelského jména získá přístup ke svým vlastním bodům zájmu a nebudou jej v mapě vyrušovat vlastní body zájmu jiných uživatelů.


Manažer bodů na trase


Pokud chcete ovlivnit výpočet trasy tak, aby byla vedena přes zvolená místa nebo chcete projet několik míst (zastávek), můžete použít funkci Body na trase. Pro zadání využijte kontextové menu nebo dialogy pro poslední a oblíbené cíle. Pro seřazení či smazání jednotlivých bodů do trasy použijte manažer bodů. Ten vyvoláte z navigačního menu pod ikonou Body na trase.




Po stisknutí tlačítka „Uložit“ se zobrazí následující dialog pro zadání názvu trasy. Uloženou trasu lze opětovně načíst po stisku klávesy „Načíst“.




Menu navigace


Menu navigace zahrnuje možnost hledat různé objekty a případně k nim navigovat, spuštění a nastavení simulačního režimu atd.







Seznam položek v této nabídce je následující:
  • Oblíbené cíle - zobrazí manažer oblíbených objektů. Když si nějaký vyberete, dostanete se do kontextového menu
  • Najít Adresu - zobrazí dialog pro hledání adres. Když si nějakou vyberete, dostanete se do kontextového menu.
  • Najít bod zájmu (POI) - zobrazí dialog pro body zájmu. Když si nějaký vyberete, dostanete se do kontextového menu.
  • Nedávné cíle - zobrazí manažer nedávno použitých objektů. Když si nějaký vyberete, dostanete se do kontextového menu.
  • Najít WGS pozici - zobrazí dialog umožňující zadat WGS souřadnici. Po potvrzení se dostanete do kontextového menu.
  • Vlastní body zájmu - umožňuje vkládat a upravovat zájmové body a poté je jednoduše vyvolávat k použití.
  • Bez navigace (zobrazeno pouze v případě jízdy po trase) - zruší aktuální trasu a přestane po ní navigovat. Po dojezdu do cíle zruší režim zobrazeného off-road kompasu
  • Spustit / Vypnout simulaci - přepíná mezi simulačním režimu a čtením dat z GPS přijímače.
  • Rychlá / Pomalá simulace (zobrazeno pouze v případě simulačního režimu) - přepíná mezi dvěma rychlostmi vozidla v simulačním režimu.
  • Pozastavit / Pokračovat v simulaci (zobrazeno pouze v případě simulačního režimu a současné jízdy po trase) - zastaví nebo opět spustí jízdu vozidla po trase v simulačním režimu.
  • Říci další instrukci (zobrazeno pouze v případě jízdy po trase) - řekne instrukci vztahující se k nejbližšímu dalšímu důležitému manévru. Pokud se blížíte k manévru, může to být zcela stejná instrukce, jako řekl program před chvílí.
  • Body na trase - zobrazí manažer bodů na trase s možností načítání a ukládání tras
  • Přeskočit další bod na trase (zobrazeno pouze při jízdě přes více bodů) - při jízdě s body na trase označí nejbližší neprojetý průjezdní bod za projetý - trasa již nepovede skrze tento bod, ale pouze skrz body zbývající.


Simulační režim


Simulační režim se zapíná v navigačním menu pomocí ikony „Zapnout simulaci“. Pokud nebyla dosud vidět mapa, protože GPS přijímač ještě nenašel Vaši polohu, bude zobrazena mapa v přednastaveném místě. Pokud se rozhodnete přesunout pozici simulovaného vozidla (ta je totiž startovní pozicí pro hledání trasy), najděte místo Vámi zamýšleného startu a použijte kontextové menu pro přesunutí pozice. Simulační režim vypadá a chová se stejně jako navigace s těmito rozdíly:
  • poloha vozidla se nezjišťuje z GPS přijímače, ale je vypočtena programem, který simuluje jízdu vozidla po nalezené trase. Dokud není žádný cíl trasy zadán, vozidlo stojí na místě.
  • máte možnost simulaci zrychlit a opět zpomalit pomocí Navigačního menu „Zrychlit simulaci“ resp. „Zpomalit simulaci“
  • místo kvality GPS signálu je napsáno „Simul“
  • Simulační režim můžete pozastavit a znovu spustit, zrychlit a znovu zpomalit pomocí položek v navigačním menu.
  • Simulační režim ukončíte pomocí ikony Vypnout simulaci v navigačním menu.


Menu voleb


Menu voleb zahrnuje přepínání vzhledu programu, zobrazování zajímavých části mapy, přístup k Itineráři menu Nastavení a dalším funkcím.




Seznam položek v této nabídce je následující:
  • Rotace mapy / Mapa na sever - přepíná mezi rotací mapy podle směru vozidla a její aretací na sever. Stejnou funkčnost má klepnutí na kompas v levém horním rohu mapy.
  • Denní / Noční režim - přepíná mezi denními jasnými barvami a nočními tlumenými.
  • Ukázat celou mapu - oddálí mapu tak, aby byla vidět celá. Když použijete tuto volbu podruhé, vrátí se do původního zobrazení.
  • Ukázat celou trasu (zobrazeno pouze v případě jízdy po trase) - oddálí mapu tak, aby byla vidět celá trasa. Když použijete tuto volbu podruhé, vrátí se do původního zobrazení.
  • Zobrazit cíl (zobrazeno pouze v případě jízdy po trase) - přiblíží mapu v okolí cíle. Když použijete tuto volbu podruhé, vrátí se do původního zobrazení.
  • Zobrazit itinerář (zobrazeno pouze v případě jízdy po trase) - vypočte a zobrazí itinerář pro aktuální trasu. (zobrazeno pouze v případě navigace po nějaké trase)
  • Nápověda - zobrazí dokument nápovědy v Internetovém prohlížeči.
  • Ukončit program - ukončí program.
  • 3D mapa - přepíná mapu do 3D (nebo zpět do 2D) zobrazení
  • Nastavení - zobrazí menu nastavení


Menu Volby - Nastavení


Menu nastavení je určené k nastavení vzhledu a chování programu, výběr map atd.





Seznam položek v této nabídce je následující:
  • Nastavení - zobrazí dialog s nastavením.
  • Nastavení GPS -zobrazí dialog nastavení GPS.
  • Nastavení tlačítek - zobrazí dialog pro přiřazení různých akcí k tlačítkům a šipkám.
  • Stavové řádky - zobrazí dialog, ve kterém je možné nastavit informace zobrazované ve stavových řádcích.
  • Schéma manévru - umožní zvolit jednu ze tří velikostí schématu manévru.
  • Silnice v trasách -zobrazí dialog pro nastavení tříd silnic použitých při hledání tras.
  • Nastavení PDA - zobrazí dialog pro nastavení podsvětlení Vašeho PDA, zapínání Bluetooth atd.
  • Hlasitost zvuku - zobrazí dialog s nastavením hlasitosti zvuku zvlášť pro navigační a simulační režim


Dialog nastavení





  • Vzdálenost - vyberte si, jestli chcete při jízdě mít v horním řádku navigace zobrazený odhadovaný čas dojezdu do cíle nebo vzdálenost do cíle v kilometrech (metrech) . Upozornění: časový odhad se může lišit od reálné situace.
  • Jazyk - pokud instalace obsahuje více jazyků, můžete zde jazyk přepnout. Jazyk je společný pro hlasový výstup, menu a dialogy. Další jazyky si budete moci doinstalovat či odinstalovat pomocí Dynavix® Mobile Manageru (jakmile budou k dispozici).
  • Mapa - uveden je název, výrobce, verze a velikost aktuální mapy. Pokud je nainstalováno více map, můžete si vybrat jinou. Po vypnutí a opětovném zapnutí programu bude použita nová mapa. Další mapy si můžete nahrát nebo smazat pomocí Dynavix® Mobile Manageru.
  • Téma a Skin - pokud instalace obsahuje více skinů, můžete si mezi nimi vybrat. Téma a skin určují vzhled celého programu. Mohou se lišit v barvě nebo i ve způsobu ovládání. Další témata a skiny si můžete doinstalovat či odinstalovat pomocí Dynavix® Mobile Manageru (jakmile budou k dispozici).
  • Použít prstové dialogy pro Body zájmu - umožňuje uživateli zvolit, zda bude používat v dialozích Najít adresu a Najít bod zájmu (POI) variantu pro ovládání prstem (bez stylusu), nebo systémové dialogy.


Dialog nastavení GPS






GPS port - typicky by zde měla zůstat volba „auto“. Více viz kapitola GPS přijímač.

Hlasová instrukce pří ztrátě / nalezení signálu - umožňuje vypnout / zapnout hlášení „Ztráta satelitního signálu“ a „Satelitní signál obnoven“.

Dialog pro nastavení tlačítek






V tomto dialogu lze přiřadit hardwarové klávesy Vašeho PDA k akcím programu. Například lze nastavit, aby se při stisku klávesy s obrázkem kalendáře v programu zobrazil dialog na výběr bodu zájmu. Toto nastavení je platné pouze pokud program běží (i minimalizovaný), jakmile ho ukončíte, vrátí se původní systémové nastavení kláves.


Dialog pro nastavení stavových řádků






Pomocí tohoto dialogu můžete nastavit, které tzv. „stavové řádky“ budou zobrazeny na dolním okraji displeje během navigace. Lze přidat libovolný počet řádků a na každý řádek umístit libovolný počet údajů.


Dialog pro nastavení velikosti schématu manévru






V tomto dialogu zvolíte, jak velké má být při navigaci schéma manévru. Zatrhávátko u ikony Vás informuje, která volba je aktuálně zvolená.
Dialog pro nastavení tříd silnic použitých při hledání tras





V tomto dialogu lze nastavit, které třídy silnic se preferují při hledání tras. Nastavení lze provést zvlášť pro rychlé a krátké trasy.

Například pokud nemáte zakoupenou dálniční známku, nastavte si používání silnic od třídy 2-Důležité hlavní silnice do třídy 8-Nevýznamná lokální silnice. Zakázané třídy silnic se použijí v případě, když neexistuje jiná cesta do cíle, nebo by tato cesta byla velmi výrazně delší. Změna nastavení se projeví ihned při dalším hledání nebo přepočítávání trasy.


Dialog pro nastavení PDA






Tento dialog nastavuje, jak se má program chovat k Vašim systémovým nastavením během programu. Nastavení z tohoto dialogu je funkční pouze na některých PDA. Veškerá nastavení v tomto dialogu jsou nezávislá na nastavení operačního systému.


Dialog pro nastavení hlasitosti zvuku






Pokud je zatrhnutá volba „Použít nastavení zvuku Dynavix“, lze specifikovat vlastní nastavení hlasitosti během používání programu. Nastavení hlasitosti lze provést zvlášť pro navigační režim (v případě použití skutečné GPS v terénu) a pro simulační režim. Stejně jako u nastavení Bluetooth však tato vlastnost nefunguje automaticky na všech zařízeních.


Vlastní zkušenosti s testováním programu


Program Dynavix mobile jsem testoval po dobu cca 20 dnů. Za tuto dobu jsem s programem najezdil přibližně 1500 km většinou po silnicích Jihomoravského a Jihočeského kraje. Původně jsem chtěl vyrazit i do Rakouska, ale jelikož průjezdní mapa Evropy, kterou jsem měl k dispozici, obsahovala pouze hlavní silnice a dálnice, tak jsem tuto myšlenku opustil. Po večerech jsem se věnoval prověření všech funkcí simulačního režimu. Při cestách v terénu jsem se záměrně snažil z programu vytěžit maximum a vůbec jsem ho nešetřil. Snažil jsem se ho zmást nedodržováním pokynů a doporučených tras, z nichž jsem sjížděl a nutil ho tak k častému přepočítávání. Příliš jsem se nedržel doporučení výrobce a namísto pro výpočty přijatelnějších nejrychlejších tras jsem volil i trasy nejkratší, jejichž výpočty daly procesoru mého Acera pořádně zabrat. V polovině testování, kdy jsem dospěl k názoru, že pro mě nebude průjezdní mapa Evropy použitelná (jel jsem do míst, která nebyla pokryta), jsem mapu přeinstaloval a nahradil ji objemově menší mapou ČR. V tom okamžiku celý program znatelně zrychlil a výskyt problémů, popisovaných v dalším textu se podstatně snížil. K čemu jsem se tedy dopracoval? Výsledky testování jsou obsažený v následujících odstavcích. Nejdříve se podíváme na nedostatky, potom objevíme klady programu.

Aladar komentuje: Mapa České republiky použitá v programu Dynavix je opravdu velmi kvalitní, což se dalo očekávat vzhledem k použitým podkladům firmy TeleAtlas. Jenom si kladu otázku komu je určena průjezdní mapa evropy, protože je opravdu velmi "řídká" a směrem na východ i dost nepřesná. Jako uživatele si dovedu představit pouze turistu, kterého vezou autobusem na dovolenou a on chce vědět, kde asi je. Myslím si, že kdyby výrobce přidal do programu podrobnější mapu pohraničních oblastí okolních států byla by užitná hodnota mnohem větší. Já jsem otestoval Dynavix i na "Gordickém uzlu" všech navigací v Čechách a tím je Barrandovský most v Praze. V tom šíleném propletenci silnic se ztratila snad každá navigace a Dynavix mě hodně příjemně překvapil. Nekonalo se žádné skákání do protisměru a hlášky otočte se a jeďte zpět a i když se signál trochu ztrácel (což je pod mostem pochopitelné) navedl mě Dynavix přesně tam, kam jsem chtěl. Klobouk dolů... Další velkou výhodou oproti konkurenci je databáze čísel popisných u větších měst. Pevně věřím že ta města a časem i městečka a vesnice budou i nadále přibývat.


Kde jsem našel chybičky...?


Výpočty delších tras trvaly poměrně dlouho, i několik desítek vteřin.Ten samý problém nastal při hledání nové trasy pokud se sjelo mimo dříve vypočtenou cestu. Obzvlášť ve městě to nebylo příjemné, protože se mi stalo, že jsem minul i několik ulic, než se navigace znovu „chytila“. Pokud navigace probíhala na kratší vzdálenost (a program nemusel zpracovávat výpočty dlouhých tras), tento problém se neprojevil. Po přeinstalování průjezdní mapy Evropy za menší mapu ČR se navigační výpočty podstatně zrychlily a program pracoval zcela podle mých představ. Při cestě pod trolejovým vedením byla často hlášena ztráta signálu i když přijímač GPS dle vlastní signalizace polohu stále držel. V tom okamžiku je člověk ztracen a buďto mu nezbývá než jet po paměti anebo se poohlédnout po ulici bez tramvají...

Také vyhledávání bodů zájmu a adres mi připadlo složitější, než jsem čekal. Mnohdy jsem se ani nepropracoval k požadovanému výsledku. Seznam vyhledaných míst byl často nepřehledný a bylo těžké vybrat ten správný a hledaný cíl. Uvítal bych například znázornění, zda se bod zájmu z vyhledaného seznamu nachází poblíž trasy nebo přímo na ní (Pokud hledám například benzínovou stanici, dozvím se sice, že nejbližší je ode mne třeba 5 km, ale pokud si nechci těch 5 km zajíždět, budu muset přepínat do mapy a složitě hledat, kde se vůči plánované trase nachází).

Stavové řádky poskytují možnost získávat různé zajímavé a cenné údaje. Velikost písma je bohužel malá a proto je vyhledání příslušné kolonky během jízdy celkem nebezpečné a vyžaduje velké soustředění, odvádějící pozornost od řízení.

Aladar komentuje: V programu se mi, pokud pominu rychlost mého stroje, nelíbilo hned několik věcí. Berte je pouze jako doporučení, protože někomu mohou naopak naprosto vyhovovat.

1. Pokud vstoupím do menu navigace nebo volby, vracím se zpět pomocí tlačítko OK, které je v pravo nahoře ergonomicky špatně umístěné a občas se mi stalo, že jsem se přepnul do jiného menu a nevrátil se zpět.
2. Z některých vnořených menu se nedá vrátit zpět, ale program skáče rovnou do mapy.
3. Pokud má několik obcí shodný název, který je delší (Dlouhá Lhota), není možné ji vždy správně určit a zadat do navigace, když máte zapnuté prstové ovládání. Toto je podle mne chyba, nicméně vzhledem k možnostem displeje těžko řešitelná.
4. Další věcí co mě rozladila, je nutnost restartu aplikace při změně mapy. Pokud firma Telematix do budoucnosti uvažuje o rozšíření mapových podkladů i pro jiné státy (myslím tím detailní mapy), tak by tohle měla začít řešit.
5. Pokud mám zapnutý noční režim a přejdu do jakéhokoli menu, oslní mě displej. Tahle "funkce" je hodně nebezpečná a i já jsem musel jednou zastavit a počkat až oči zase přivyknou tmě. Toto bych zadal vývojářům jako "Critical SIR". S tím souvisí i světle šedá barva stavových řádků dole, která také v noci docela svítí.
6. V menu navigace nebo volby jsou 3x4 tlačítka a z půlmetrové vzdálenosti jsou už popisky hůř čitelné. Myslím si, že 2x3 tlačítka a více strámek by bylo vhodnější. (Muj soukromý názor - ale kolega, co už hůř vidí na blízko a nenosí bifokální brýle ty popisky opravdu nepřečte)
7. Co je podle mne taky trochu chyba, je cenová politika firmy. 7950 Kč za Dynavix s mapou České republiky a 9800 Kč za ČR+Detailní Evropa je opravdu hodně peněz. Zvlášť, když konkurence taky nespí a je přibližně na polovině ceny Dynavixu. Myslím si, že pokud by stál Dynavix polovinu, tak by se ho prodalo 4x tolik a zisk by byl tedy dvojnásobný. Ale kdo ví.


Co se mi líbilo...?


Je minimálně slušností nezmiňovat jen zápory jako v předchozím odstavci. V rámci objektivity se pojďme podívat i na opačnou stranu... Hned na začátku mně program uchvátil pohodlnou instalací. Když jsem si nevěděl s něčím rady,okamžitě jsem se uchyloval k manuálu, který je psaný tak skvěle, že se před jeho autory s úctou skláním a děkuji jim za povolení čerpat z něho. Mimochodem: kompletní manuál si můžete stáhnout na www.dynavix.com.

Další skvělou věcí, kterou nesmím přehlédnout je automatické vyhledání a nastavení portu GPS....co já se často u jiných programů natrápil, než jsem hodnoty nastavil tak,aby GPS fungovala tak, jak má. Pochvalu zaslouží,alespoň z mého pohledu, možnost program si uživatelsky upravit dle svého. Osobně vždy vítám možnost nastavit si program tak, aby jeho funkce byly ušity jakoby přímo pro mě. Ať jde o funkce HW tlačítek, nastavení hlasitosti, intenzity podsvětlení displeje, velikost schémat pro provedení manévru, atd. Tady udělali výrobci pro zákazníka mé krevní skupiny velký kus práce a nezbývá než za ni poděkovat.

Ještě jsem se zřejmě nesetkal s tak detailními informacemi o bodech zájmů týkajících se České republiky jako zde u Dynavixu. Bohužel ale platí i to, co jsem napsal v předchozím odstavci – vyhledávání nebylo vždy jednoduché.

Stejně tak zadávání adres až do hloubky čísel domů (ve vybranách městech) bylo příjemným zážitkem. Plánování složitých cest je v manažeru bodů na trase jednoduché a pořadí bodů se dá snadno editovat.

Program při běžném (ale i při neúnosném) zatížení pracoval spolehlivě. Někdy se sice stalo, že se počítač odmlčel, vždy to ale "rozdýchal". Pokud jsem se držel vypočtené trasy a „netrápil“ počítač, všechno pracovalo naprosto bezvadně. To platí zejména pro případ, kdy jsem vyměnil mapu ČR + průjezd Evropou za menší balík dat v podobě podrobné mapy ČR.

Simulační režim pracoval zcela podle očekávání a nemůžu mu nic vytknout.

Program poskytuje svému uživateli velkou možnost nastavení si mnoha parametrů přímo na míru. Někomu to nemusí připadat důležité, ale uživatel, který chce získat za své peníze maximální možný uživatelský komfort a není mu cizí pohyb v uživatelských menu to velice ocení.

Aladar komentuje: Musím říct, že Dynavix je první navigační program české provenience, který mě zaujal natolik, že přemýšlím o tom jak přimět ženu ke změně některých položek domácího rozpočtu. Snad povolí... A co se mi líbilo?

1. Perfektní instalace, servis ze strany firmy, počet upgrade a bezchybná funkce registrace. Myslím si, že možnost tří registrací je úměrná standardnímu uživateli. Pro mě je to ale špatné, protože PDA měním tak jednou ročně :-(
2. Mapové podklady jsou nejlepší, co jsem viděl a je poznat znalost domácího prostředí výrobce.
3. Design a ergonomie ja na velice dobré úrovni a po vyřešení některých detailů to bude super.
4. Množství POI - opět je vidět, že se výrobce pohybuje v domácím prostředí a má aktualizované údaje. Ptalo se mě dokonce několik kamarádů jak dostat svoji provozovnu mezi POI do Dynavixu. Třeba by to zajímalo víc lidí, tak by nám mohl výrobce odpovědět v diskuzi k tomuto článku.
5. Naprostá stabilita programu. Nestalo se mi snad nikdy, že by Dynavix zamrzl, nebo shodil systém. Všechno funguje sice pomaleji, ale zato bezchybně. Nicméně i ta rychlost se ve verzi 1.4 o dost zvýšila. Alespoň mi to tak připadá.
Prostě Dynavix je program, který budete ze svého "Miláška" odinstalovávat jen hodně neradi. Je to prostě program se kterým se neztratíte.


Cena doporučená výrobcem


Za aplikaci Dynavix Mobile 2005 s podrobnou mapou Evropy (mapa bude dodána během ledna 2006) zaplatíte 9800,- vč. DPH. Pro srovnání - TomTom Navigator 5 – Evropa je nabízen za cenu 5105,- Kč vč. DPH, rozdíl je tedy víc než značný. Lépe na tom mohou být čtenáři, kteří nákup navigace teprve plánují a kteří mohou spoustu peněz ušetřit tím, že koupí celý navigační balíček (PDA s integrovanou GPS nebo externí GPS, navigační aplikaci, držák do auta, nabíječku do auta atp.), ale i tak může prosté cenové srovnání část případných zákazníků odradit.

AKTUALIZACE 8.2.2006 - počínaje dnešním dnem došlo k razantnímu snížení cen a úpravě licenčních podmínek. Bližší informace najdete zde.


Závěr


I přes uvedené nedostatky (které nepovažuji za zásadní) řadím Dynavix mobile k tomu nejlepšímu, co současný trh programů pro navigaci v PDA nabízí. S programem se dá sžít během několika hodin, pokud se k němu chováte lidsky, pracuje spolehlivě a kilometry, které jsem s ním strávil byly příjemným zážitkem na cestách. Vývoj a vylepšování programu probíhají velice svižně a důkazem je i to, že stačilo 10 dnů vánočních svátků a recenze na verzi 1.3, kterou jsem měl připravenou byla najednou stará a jí byl nucen předělat dle nové verze, která přinesla mnoho pozitivních změn. O aktuální, ještě "horké" verzi 1.5, ani nemluvě. Otázkou při pořízení Dynavixu ovšem stále zůstává cena. V porovnání s produkty podobné kvality je v současnosti jedna z nejvyšších. Konečné rozhodnutí pro jaký software se rozhodnout bude proto na sympatiích konkrétního kupujícího. V současnosti se na trhu s navigačními programy roztrhl pytel a výrobci si tvrdě konkurují i cenovou politikou.
reklama