Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

be-on-road: recenze navigačního software

4.5.2006, aladar, recenze
Když jsem si pročítal před psaním této recenze diskuze na téma be-on-road, bylo jasné, že to nebude jednoduchá práce. Jedna skupina uživatelů ho až neuvěřitelným způsobem haněla, druhá zase hájila a snažila se pomoci odstranit chyby, které se v prvních verzích vyskytovaly. Z tohoto boje vznikla fáma o tom že BOR je nepoužitelný zmetek. Snaha výrobce a všech kteří chtěli pomoci vedla k tomu, že be-on-road je nyní funkční, použitelná a hlavně levná navigace, která si najde svoje uživatele...
Program jsem testoval na PDA Acer n50 a Bluetooth GPS i-Tec GPS 20 - BT339, 512MB SD a 512MB CF. Najezdil jsem s ním něco kolem tisíce kilometrů po dálnicích i okreskách a dost jsem ho potrápil i v naší stověžaté matičce Praze. Při recenzi jsem se snažil vše hodnotit maximálně objektivně. Pokud se budu odkazovat na jiné navigační softy, je to jen z důvodu srovnání a ne reklamy toho druhého. Je mi jasné, že po uvedení téhle recenze, se rozpoutá dost rozsáhlá diskuze, tak bych chtěl diskutující poprosit o přínosné příspěvky a ne hlášky typu "kolik vám za to platí".

Bergmann komentuje: Po shlédnutí prvních informací a screenshotů na stránkách výrobce jsem se nemohl dočkat, až budu mít program ve svém PDAčku. Říkal jsem si, že by mohl být jakýmsi „malým TomTomem“ . „Grafika je na první pohled moc hezká….. a jestli bude program pracovat tak skvěle, jako vypadá, bude to opravdu paráda“, procházelo mi hlavou. Mít totiž ve stroji navigaci, která pracuje jako její nejvyhlášenější konkurence a přitom zabírá v porovnání s ní minimum místa na kartě (já vím, že se jedná pouze o ČR, ale přesto toho po republice najezdím zdaleka nejvíc) to by vůbec nemuselo být špatné….. A jaké byly mé skutečné pocity a zkušenosti? Kdo si počká (a bude pozorně číst) ….. ten se to dozví:). Já jsem testoval na mém oblíbeném Aceru n30 a používal osvědčený BT-308 GPS modul. PDA i program jsem trápil hlavně v Brně a okolí. Mimo město jsem s ním po našich silnicích (no, spíš tankodromech) a dálnicích najezdil asi 2000 km. Pohyboval jsem se přitom převážně v jižní polovině republiky, jak v Čechách, tak na Moravě.





Aplikaci be-on-road vyvíjí a prodává firma Aponia Software s.r.o.. Funguje na operačních systémech Windows Mobile 2003/2003SE a Windows Mobile 5.0, WM smartphone (pouze s rozlišením 320x240b). Pracuje s rozlišením 320x240b (QVGA), 240x240b (SQUARE), 240x320b (QVGA na šířku), 480x640b (VGA) a 640x480b (VGA na šířku). V tuto chvíli je k dispozici poslední verze 1.1.4.1., kterou jsem také testoval. GPS přístroje s protokolem NMEA a SiRF akceptuje aplikace snad ve všech provedeních. To znamená Bluetooth, sériové, CompactFlash a SDIO.


Co tedy be-on-road nabízí?


  • Mapa České Republiky od firmy Tele Atlas, která dodává podklady také pro navigace Dynavix a TomTom. Verze mapových podkladů je 2005.3.
  • Hlavní silniční síť - 100%
  • Silniční síť (nezahrnuje ulice ve městech) 100%
  • Uliční síť (veškeré informace o komunikacích) 50,47%
  • Základní informace (komunikace je zaznačená, ale není k dispozici název atd.)49,53%
  • Program zatím obsahuje pouze mapy České republiky, nicméně mapa Evropy bude prý brzy k dispozici.
  • Hlasová navigace s možností výběru mluvčího.
  • Volba cíle je možná výběrem z databáze názvu, adresy, křižovatky ulic nebo bodů zájmu, případně zadáním WGS souřadnic.
  • Program obsahuje seznam 45000 zájmových (POI) bodů. (restaurace, nemocnice, letiště, bankomaty atd.)
  • Uživatel má možnost editovat a přidávat vlastní cíle.
  • Automatický přepočet trasy při její změně.
  • Trasy je možné připravit a editovat před započetím cesty.
  • Program nabízí změnu barevného schematu v nočním režimu.
  • Přepínání mezi 2D (mapovým) a 3D (perspektivním) pohledem.
  • Veškeré funkce je možné ovládat prstem.
  • Program nabízí i podrobný itinerář s přehledem a ukázkou manévrů na zadané trase.
  • Program podporuje PDA s VGA, QVGA i SQUARE rozlišením a to i v režimu na ležato a zařízení typu Smartphone (Windows Mobile) s rozlišením 320x240.
  • Pro prohlídku naplánovaných tras je možné použít tzv. simulační režim, který umožňuje prohlížet trasy bez spuštěné GPS.


Instalace


Musím přiznat, že instalace je vyřešena velmi dobře a jelikož máme možnost zvolit instalaci přímo na paměťovou kartu pomocí čtečky, je i poměrně rychlá. Není sice tak propracovaná jako u konkurenčního Dynavixu, ale na druhou stranu je opravdu jednoduchá. Nejdříve se nám otevře instalační okno a hned potom okno s výběrem jazyka, komponent a cílového místa instalace




Dalším bodem je volba způsobu aktivace. Rozhodně doporučuji zvolit aktivaci pomocí instalátoru, protože pak nemusíte přímo v PDA pracně zadávat dost dlouhý kód. Zadáte pouze kód z obalu CD a jméno a heslo do "samoobsluhy" na webu Aponie. Je třeba se do této samoobsluhy zaregistrovat. Potom si zde můžete stahovat aktualizace nebo případně i celý nový instalační soubor. Pokud účet (jméno a heslo) do samoobsluhy ještě nemáte, můžete si ho vytvořit v průběhu instalace. Aktivace se provádí pouze zadáním sériového čísla do instalátoru, nicméně karta s instalací musí být zasunuta v PDA zařízení. Pokud tak neučiníme, program nás na to upozorní. Máme k dispozici tři aktivace na různá zařízení, takže se nemusíme bát, že přijdeme o BOR, pokud nám někdo ukradne PDA. V rámci jednoho zařízení můžeme instalovat BOR kolikrát chceme. Ve výjmečných případech a po předložení dokladu o výměně zařízení, může výrobce povolit další aktivaci.




Používáte-li proxy server, může se stát, že připojení k registračnímu serveru nebude navázáno. Pokud se tak stane, instalátor vám nabídne možnost nastavení proxy adresy a portu. Já jsem měl problémy s AVG Firewallem, který nechtěl povolit připojení a teprve po ručním nastavení firewallu, kdy jsem povolil veškerou komunikaci s webem Aponie, bylo všechno v pořádku. Jinak proběhla instalace v naprostém pořádku.

Bergmann komentuje: Pokud jde o instalaci programu, nemůžu než se ztotožnit s Aladarem. Všechno probíhalo zcela v pohodě, bez problémů a až překvapivě hladce. Už jsem se začínal divit, že je to skutečně úplně dokonalé…. Až aktivace mně probudila. Program jsem instaloval na počítači bez přístupu k internetu a tak jsem se rozhodl, že využiju možnosti aktivace smskou. Byl jsem bohužel nemile překvapen: namísto aktivačního kódu mi přišla zpráva o tom, že „Povolený počet aktivací byl překročen, kontaktujte svého prodejce“. Náladu mi nezdvihlo ani přání hezkého dne na konci smsky. Musel jsem si totiž počkat na přístup k internetu. Poté aktivace i zprovoznění programu proběhly bez problémů, přesně tak, jak je popisuje výše Aladar. Poznámka editora :: dle vyjádření výrobce byl tento problém s největší pravděpodobností způsoben tím, že se nejednalo o řádně prodané a evidované licence, nýbrž o licence určené pro testovací účely recenzenta a tedy evidované trochu odlišným způsobem. U registrace standardně zakoupeného produktu vše funguje bez problémů.


Ovládání programu


Grafika programu na mě působila od počátku velmi příjemným a kompaktním dojmem. Veškerá okna jsou ve stejném grafickém designu a nikde na nás nevybíhají systémová bílá okna která mohou v noci poměrně nepříjemně oslňovat. Ovládání je logické a jednoduché, takže naučit se ovládat BOR je opravdu otázkou chvilky. Líbí se mi i rozvržení při práci "na šířku", kdy se přesunou ovládací prvky na stranu. Vše, včetně zadávání názvů měst a ulic je možné ovládat prstem, jenom u spuštění informací o GPS je prostor pro kliknutí hodně malý. Mám pouze jedinou výhradu k ergonomii ovládání. Pokud totiž v menu dojedete na poslední stránku, není možné z ní skočit zase na stránku první, ale musíme zase klikat zpět. Pokud by menu rolovalo dokola, bylo by to mnohem příjemnější, zvlášť v režimu "na šířku".

Bergmann komentuje: Opět mi nezbývá nic jiného, než souhlasit s Aladarem. O líbivé grafice jsem psal už na začátku, ta je opravdu perfektní. I ovládání programu je bezproblémové, nemělo by dělat problémy ani uživatelům, kteří se s navigačním programem setkávají poprvé. Výhradu mám v této souvislosti s úplným úvodem do ovládání a sice k návodu k použití. Myslím si, že program by si zasloužil návod podstatně obsáhlejší a podrobnější. Mám ale jednu věc, na kterou bych chtěl upozornit: veškerá (případná) chvála se týká pouze poslední, aktualizované verze. Prvotní verze 1.1.0.3 byla totiž, mírně řečeno, problematická a svým uživatelům zřejmě mnoho radosti nepřinesla. Alespoň na mém Aceru n30 to tak vypadalo. Bližší informace o problémech, které jsem měl, naleznete v závěru recenze v části týkající se osobních zážitků a zkušeností s programem.




Tak a teď si projdeme jednotlivé body menu a podíváme se na to co se mi líbilo a co ne.




Volba cíle


V tomto menu si můžeme nastavit cíl ke kterému budeme navigovat. Může jím být adresa, souřadnice ve WGS-84, body zájmu, oblíbené, domov a práce. Veškeré informace je možné nalézt velmi jednoduše poklepáním na položky v seznamu. Souřadnice se zadávají ve WGS-84 jako stupně, minuty a vteřiny. Jednotlivé body zájmu se otevřou po poklepání na určitou skupinu a jelikož jsou pole pro jednotlivé údaje dost veliké, nehrozí, že bychom nenašli správnou obec, i když mají stejné názvy, protože pod názvem obce se zároveň objevuje i okres ve kterém se nachází.




Tady bych se na chvilku zastavil. Dost jsem se natrápil s tím, než jsem zjistil jak zadávat položky oblíbené, domov a práce. Takže, je potřeba podržet stylus na mapě trochu déle a pak se objeví menu s možností zadání těchto položek. Ale pozor, funguje to pouze v režimu prohlížení mapy, ale už ne v režimu navigace. Možná příspěvek k bezpečnosti silničního provozu :-) Docela mě potěšila možnost zadávat body podle polohy, protože občas naviguji jen na bod který mi někdo pošle a řekne jsme tady. Nicméně pro většinu uživatelů věc hezká ale málo použitelná. Také se mi líbí možnost rozčlenit oblíbené položky do různých skupin

Bergmann komentuje: Zadávání cíle za pomoci adresy nebo souřadnic funguje tak jak má a není důvod k němu cokoli připomínkovat. Pokud jde o body zájmu a skupiny oblíbených cílů, vadilo mi, že pokud chcete otevřít některou ze skupin (třeba čerpací stanice), nestačí jednoduché tapnutí na ikonku, ale je nutný dvojklik. Zjistil jsem, že dvojklik prstem na displej během jízdy po našich silnicích, připomínajících tankodromy je věc téměř nemožná. U bodů zájmu mi chyběla ještě jedna věc. Co mi je platné, že vím, že v České republice mohu najít „X“ čerpacích stanic, když stojím na neznámém místě a potřebuji rychle zjistit tu nejbližší, nebo takovou, která je poblíž naplánované trasy. To stejné platí samozřejmě i o dalších bodech zájmu – o restauracích, památkách a podobně. V tom okamžiku nezbývá než udělat delší přestávku a během ní „pátrat“ v mapě nebo si k ruce vzít „mapu tištěnou“. Pokud by to šlo, moc bych se u výrobce přimlouval za doplnění této funkce. Stejně tak jako Aladar i já jsem se hodně natrápil s tím než jsem zjistil,jak zadávat bod trasy přímo z mapy (stejně tak jako definovat domov, atd), bez nutnosti ťukat adresu na klávesnici. Zjistil jsem, že musím být nejen v „mapovém režimu“, ale ještě musí být nastaveno 2D zobrazení. Pokud jste ve „3D“, dejte pozor abyste si neprobodli stylusem displej, veškeré pokusy o „korektní tapnutí“ jsou zbytečné. Než jsem všechny tyto „vychytávky“ odhalil, v duchu jsem spílal zodpovědným osobám za nedokonalost návodu.


Hledání v mapě


Toto menu je naprosto shodné s volbou cíle, jen s tím rozdílem, že nám aplikace pouze ukáže vybraný bod na mapě. Opět to může být adresa, souřadnice ve WGS-84, body zájmu, oblíbené, domov a práce. Tuto volbu využijeme při prohlížení mapy v mapovém režimu. Rychlost vyhledávání je dostačující.


Přepnout na 3D (2D)


Zde si můžeme přepnout 3D a 2D pohled. Tady bych tvůrce programu pochválil, protože 3D zobrazení je opravdu pěkné a mírné zamlžení obzoru (fogging) zvýrazňuje bližší část displeje a neruší nás změť silnic na obzoru. 2D pohled už je trochu horší. Nevím proč, ale u nekterých silnic se občas ztrácí okraje, nenavazují na sebe zvýraznění silnic a pak tady chybí pro mě dost podstatné věci. Je nepochopitelné, že na mapě nejsou železniční tratě. To že tam nejsou lesy a vodstvo, je sice taky smutné ale dá se to oželet, ale to, že nevím kde je železniční přejezd je skoro nebezpečné!

Bergmann komentuje: Je velkou pravdou, že pokud už jste nějaký navigační software viděli a používali, lesní a vodní plochy včetně železnic chybí. A i když si to při použití programu na první pohled člověk neuvědomí, níže uvedené screenshoty jasně znázorňují rozdíly a neúplnost „ořezaných“ map. Na druhou stranu musím říct, že když jsem jezdil podle be on road, málokdy mi v souvislosti s navigací chyběl les. U železnic a vodních ploch plně s Aladarem souhlasím.




Tady je ukázka toho, jak vypadá stejné místo při zobrazení s železnicí a vodou (TomTom Navigator) a potom bez těchto údajů. Tyto chybějící údaje jsou opravdu velkým mínusem map v aplikaci be-on-road. Je pravda, že při navigaci potřebujeme hlavně silniční síť, ale informace o železničních tratích určitě zvyšují bezpečnost a v době záplav se ty řeky taky asi hodí. Věřím tomu, že se v budoucnosti tyto údaje objeví.



Podrobnost map a kvalita zpracování geografických údajů je velice dobrá, ale ta je spíše dílem firmy Tele Atlas, která dodává mapové podklady. To že občas aplikace naviguje do jednosměrky obráceně, je spíš vinou městských strážníků než aplikace. Trochu mě jen mrzí, že mě občas chtěl BOR poslat na cestičku mezi paneláky místo toho aby mě navedl po hlavní silnici. Ale o tom až v části o zážitcích s BORem


Navigační režim / Mapový režim


Tímto tlačítkem přepínáme režimy zobrazení mapy. V mapovém režimu můžeme pohodlně prohlížet mapu, zadávat oblíbené body a nebo třeba zobrazit informace POI bodů. V navigačním režimu už nám aplikace sděluje následující informace:
    1. vzdálenost do další křižovatky
    2. směr odbočení na další křižovatce
    3. čas příjezdu do cíle
    4. zbývající čas do cíle
    5. zbývající vzdálenost do cíle
    6. název aktuální komunikace
    7. indikátor spojení s GPS
    8. indikátor síly signálu GPS

Ve spodní liště je vždy pět tlačítek se základními ovládacími prvky. Je zde možnost přepínání mezi mapovým a navigačním režimem, vyhledávání bodů, přepínání 2D/3D zobrazení, zapínání menu a GPS komunikace. Po řidržení stylusu se objeví kontextové menu, případně informace o bodu zájmu.




V režimu navigace jsou zde ještě tlačítka zobrazení itineráře a rušení navigování. Nebo se můžeme podívat na sílu signálu ze satelitů GPS (ikonka paraboly nad tl. Menu).




Noční režim / Denní režim


Zde můžeme přepínat mezi denním a nočním zobrazením. Noční zobrazení je podle mého dost tmavé a trochu mi chybí výběr mezi více druhy nočního zobrazení. Jinak ale neoslňuje a vcelku splňuje svůj účel. Pouze pokud se náhodou chcete podívat na itinerář, zůstane i v nočním režimu bílý a nepříjemně svítí do očí. Ale při standatní navigaci itinerář moc nevyužijeme.




Nastavení


V menu nastavení můžeme provádět vyhledání a konfiguraci GPS příjmače, změnu a nastavení hlasové navigace, detailní nastavení aplikace a její vzhled, zobrazení mapy a nastavení mapového režimu.




Nastavení GPS příjmače je velmi jednoduché, kdy aplikace sama spuštěnou GPSku vyhledá a nabídne k použití. Zde jsem neměl jediný problém, pouze se mi zdá, že inicializace GPSky trvá hodně dlouho. Za čas jsem si našel postup jak tento čas zkrátit. Nejdříve si spustím GPS a nechám ji najít signál a teprve potom spouštím BOR, který se pak hned chytne. Pokud GPSka hledá signál a zároveň komunikuje s BORem trvá připojení mnohem déle. Hlasová navigace je příjemná a namluvili ji Mirka Součková a Zdeněk Mahdal které znáte (možná) z TV. Při použití je hlasová navigace dost tvrdošíjná a občas vám začne vysloveně "kecat" do života. Párkrát se mi stalo že jsem stál na křižovatce a BOR mi asi desetkrát řekl, že mám odbočit. Byl jsem sice dost unavenej ale dvakrát by mi to stačilo. Občas mi radila odbočit když jsem projížděl zatáčkou a žádná odbočka tam nebyla. Jinak je hlasová navigace v BORu pohodová a je podle mě příjemnější než v TomTom Navigatoru. V nastavení aplikace je odkaz na změnu skinu aplikace, ale zatím je tam jen jeden, takže jsem nemohl vyzkoušet jiné barevné schema. Dále je zde možnost přepnout klávesnici na telefonní typ, což si myslím používá málo uživatelů. Spíš by bylo lepší mít možnost přepnout na klávesnici typu "QWERTZ". Dále máme možnost zakázat vypínání PDA při spuštěné aplikaci. V menu zobrazení můžeme zapínat a vypínat názvy ulic na mapě v navigačním režimu (ulice se samozřejmě zobrazuje na liště), dále zapínat a vypínat body zájmu a nastavit vysokou kvalitu vykreslování mapy.

Bergmann komentuje: Pokud jde o nastavení GPS, musím složit výrobci poklonu. Programu stačilo zadat, aby vyhledal BT GPS a veškerá další nastavení byla otázkou několika okamžiků. První hledání bylo samozřejmě nejdelší, ale protože se na displeji objevovalo hlášení o jeho průběhu, neměl jsem obavy z toho, že by se program zasekl. Po nalezení GPS byly automaticky nastaveny potřebné údaje pro nejlepší přenos dat a „bylo hotovo“. Velmi zajímavé je i to, že na většine zařízení s WM2003 a WM5 není nutné mít GPSku spárovanou, program ji najde i bez toho.

Hlasová navigace je v podání pánském i dámském příjemná, jediný nedostatek vidím v nastavení hlasitosti. Pokud máte hlasitost PDA pro běžné použití v dolní třetině (aby se člověk nelekl např. připomínky), můžete s potenciometrem hlasitosti programu navigace dělat cokoli – i když je naplno, je úroveň zvuku velmi nízká a povely nejsou slyšet. Potom musíte program ukončit (nebo minimalizovat), nastavit hlasitost PDA na maximum a opět se vrátit do be on road. Možná by stálo za to, kdyby program po otevření převzal řízení hodnot hlasitosti, které by se po jeho ukončení vrátily zpět na dříve nastavené hodnoty.


Plánovač tras


Plánovač trasy se programátorům opravdu vydařil. Trasu můžete plánovat téměř dokonale a ke štěstí už opravdu chybí jen čísla popisná. Jinak můžete do trasy zadat cokoliv. Adresu, souřadnici, POI (bod zájmu) - těch je v aplikaci kolem 45000, oblíbené místo, práci i domov. Trasu lze editovat, posouvat body trasy a nakonec si pustit její simulaci, tzn. projet trasu virtuálně na displeji. Z té simulace jsem ale trochu na rozpacích. Jednak trvá příprava u složitější trasy neuvěřitelně dlouho, řádově v minutách, ale i samotná prohlídka trasy je pomalá a není možné nastavit rychlost projíždění trasy, jak tomu je např. v TomTomovi. No a projíždět si 100 km trasu rychlostí 19 km/h jak to "valí" mě je fuška na 5 hodin. Občas se ta rychlost mění ale nepochopil jsem jak to vlastně funguje. Další věc která mě rozladila je absence vyloučení placených úseků dálnic. Takže si radši kupte dálniční známku, než vyrazíte na cesty.

Bergmann komentuje: Editor trasy funguje opravdu bez problémů a je radost s ním pracovat. Bohužel o simulaci jízdy se to říct nedá. Patřím k uživatelům, kteří jsou mapami všeho druhu „postiženi“ a tak i ve volných chvílích koukám na displej a „plánuju“ trasy cest. Rychlost simulace je bohužel tak pomalá, že se téměř nedá použít. I když si rád trasy „projíždím i na sucho“ přece jen jim nemůžu a nechci věnovat tolik času. Mimo možnosti vyloučení dálničních úseků jsou i další věci, které mi na be on road chybí. Program totiž svému majiteli nikterak neumožňuje mluvit do toho, co navrhl. Je vypočtena pouze jedna trasa – zřejmě ta nejlepší :- ) Ale zda se jedná o trasu nejrychlejší, nejdelší ….. o tom můžete jen spekulovat. (Poznámka editora :: dle výrobce jde o nejrychlejší trasu). A pokud se chcete nechat navigovat po silnici souběžné s dálnicí, nebudete úspěšní. Be on road prostě vidí dálnici a chce Vás na ní mít za každou cenu :- ) Jsou i jiné věci, o kterých si budete muset nechat jen zdát. Například není možné uvažovat s navigací pro pěší nebo cyklisty, program nedovoluje vyhledávání alternativ trasy nebo vyloučení některých úseků a jejich náhradu za jiné.




Nápověda


Nápověda je standartní HTML soubor upravený pro PDA a tímto tlačítkem se pouze otevírá internetový prohlížeč který nápovědu zobrazí. Nápověda není zdaleka vyčerpávající a chybí i některá nastavení nové verze. Bohužel jsem nenašel novou verzi nápovědy ani na webu výrobce, což mě s ohledem na tvorbu recenze dost mrzelo.

Bergmann komentuje: Nevím jak to kulantně napsat, ale uživatelská příručka mně prostě zklamala. I já jsem z těch zákazníků, kteří si samozřejmě produkt nejdříve osahají bez návodu, protože jsou na jeho používání nažhaveni. Postupem času a při hledání nových vlastností a funkcí programu ovšem zabrousím do manuálu a snažím se načerpat funkce, které mi v průběhu prvotních objevitelských chvil unikly. V originálním návodu jsem se toho bohužel mnoho nedozvěděl a proto pokračovalo období náhodných objevů. Myslím si, že samotný program je kvalitní navigační software který si zaslouží odpovídající manuál.




O aplikaci


Tento odkaz v menu zobrazí informace o výrobci, verzi a webovských stránkách podpory aplikace.




Minimalizace aplikace


Toto tlačítko zminimalizuje aplikaci, která pak běží na pozadí. Toto je vhodné např. pro prověření komunikace s GPS. Po ukončení práce v jiné aplikaci se BOR opět automaticky spustí.

Bergmann komentuje: Aplikaci jsem minimalizoval hlavně z výše popsaného důvodu nastavení hlasitosti. Program ale korektně běží na pozadí i v případě, kdy si potřebujete poznačit něco do kalendáře, číst offline noviny nebo napsat poznámku k jeho recenzi do Wordu nebo Excelu.


Konec


Tlačítko konec ukončí celou aplikaci be-on-road. A to je konec mojeho povídání o ovládání aplikace. Dalším bodem budou...


Osobní zkušenosti a zážitky


Jak už jsem psal, najezdil jsem s BOŘíkem, jak jsem ho překřtil, docela dost kilometrů. Občas mi provedl nějakou tu lapálii, ale určitě musím vyvrátit pověru o nepoužitelnosti aplikace. Ve verzi 1.1.4.1, kterou jsem naposledy testoval je to plnohodnotná navigace, která vás dovede spolehlivě k cíli. Mám ovšem několik postřehů, které jsou ale pouze mým subjektivním dojmem. Na jiném stroji než mám já se nemusí tyto věci projevovat.

Bergmann komentuje: Nastává chvíle, kterou jsem zmínil v úvodu. Jakže se mi vlastně s Be on road jezdilo? A opravdu mají svou pravdu ty dvě skupiny uživatelů, zmiňované Aladarem na začátku? Takže, do toho. Nezačíná se mi vůbec lehce, protože ať se to vezme jak chce, pravda někdy není úplně příjemná. Ale v rámci objektivity a také proto, že nakonec se vše v dobré obrátí – s chutí do toho. Musím ale začít od začátku. Ihned po instalaci programu z originálního CD jsem se s chutí pustil do testování a seznamování se s programem. Jednalo se o verzi 1.1.0.3, vše bylo oficiální a má chuť do objevování nepoznaného byla veliká. Program jsem si večer v klidu osahal bez připojené GPSky, všechno fungovalo celkem dobře a já se nechal ukolébat hezkou grafikou, promíjel jsem jakousi „vláčnost“ simulace a v duchu se těšil na zítřejší cestu do jižních Čech. Bohužel. Když jsem totiž druhý den připojil GPSku, nechal si spočítat trasu a vyrazil, nevěřil jsem vlastním očím. Program totiž absolutně nestíhal. Situace byla asi taková, že jsem projel křižovatkou a program se na toto místo dostal až cca po 20ti vteřinách, kdy jsem byl už někde úplně jinde. !!! Tedy žádná navigace, to já jsem mohl předávat programu informace, kde se nacházím a kde on to za tu půlminutu bude schopen dopočítat…… Prostě velkej průšvih. Po 20 kilometrech jsem vypnul PDAčko, jel po paměti a hlavou se mi valily myšlenky na to, jak já to vůbec budu moct napsat do recenze…

Řešení přišlo zhruba po týdnu. Výrobce NAŠTĚSTÍ přišel s aktualizací programu, která tuto zásadní závadu odstranila. Poté jsme aktualizovali ještě jednou, na konečnou verzi 1.1.4.1 a já můžu s klidným svědomím napsat, že tato verze UŽ JE SKUTEČNĚ PLNĚ FUNKČNÍ A VYHOVUJÍCÍ k navigaci po ČR. Jinými slovy: pokud jste v první skupině nespokojených uživatelů a používáte původní verzi, aktualizujte si ji. Uvidíte, je to nebe a dudy směrem k lepšímu !!! Takže, obě skupiny měly v podstatě pravdu.Teď už si jen myslím a přeju, aby se skupina nespokojenců snižovala postupnou aktualizací programu a přešla do té spokojenější části.


Co se mi tedy na aplikaci be-on-road líbilo?


    1. Jednoduchý a přehledný design.
    2. 3D pohled s příjemným zamlžením obzoru.
    3. Jednoduchá instalace a aktivace.
    4. Příjemná hlasová navigace.
    5. Cena :-)


Bergmann komentuje: Když předpokládám, že se bavíme o poslední, funkční verzi, líbí se mi následující vlastnosti:

1. program má při navigaci opravdu hezkou grafiku podle „mýho gusta“. Jediné malinké mínus se týká zobrazení rychlosti. Na monitoru se vám to možná zdát nebude, ale bílé písmo se v bleděmodrém obzoru ztrácí a řidič se tak musí na jeho přečtení mnohem víc soustředit než kdyby bylo výraznější
2. Programová data nezabírají až tak velké množství drahocenného prostoru na paměťové kartě. Pokud budete jezdit převážně po ČR, budete s Be on road spokojeni
3. 3D zobrazení je prima a zobrazují se v něm při navigaci (na rozdíl od jiných konkurenčních produktů) i názvy ulic
4. v případě hlasové navigace a ceny souhlasím s Aladarem
5. pro někoho výhoda a pro někoho naopak je jisté omezení ve funkcích a „naladění si“ programu dle svých požadavků. Zde je prostě cosi dáno a nemůžete s tím nějak moc hýbat.
6. Přihlašování a komunikace s GPS je bezproblémová, program ani jednou nenahlásil ztrátu GPS signálu (pokud jsem nebyl v tunelu :- ) a i pod trolejemi navigoval perfektně.
7. Pokud sjedete z trasy, program během okamžiku situaci přehodnotí a vypočítá novou.
8. Aplikace pracuje i na starším a méně rychlém PDA spolehlivě a i když se mapa (zvlášť při vyšších rychlostech) překresluje skokově, není to na úkor vlastní navigace. Předpokládám, že na současných výkonnějších strojích budou skoky ještě menší.
9. Slušná rychlost počítání trasy (nechávám na posouzení). Několik příkladů (bez připojení GPS,simulační režim):
- Brno-Aš (422 km) doba přepočtu 1:10 (minut:vteřin .-)
- Brno-Č.Budějovice (209 km) doba přepočtu 1:15
- Brno-Zlín (102km) doba přepočtu 1:00
- Brno-Hodonín (80 km) doba přepočtu 0:40
- Trhové Sviny-Praha (166 km) doba přepočtu 1:30
- Plzeň-Praha (100 km) doba přepočtu 0:43
- Neratovice – Benešov (68 km) doba přepočtu 0:55

Při praktickém užívání programu pracuje nová verze bez problémů, s dostatečnou rychlostí. Jezdí se s ní příjemně a vždy mně dovedla tam, kam jsem si přál. Určitě jsem se dostal i do situace, kde nesouhlasily mapové podklady anebo mi program řekl něco jinak, než bylo ve skutečnosti. Pokud se to stalo, bylo to v tak malém měřítku, že nemá cenu to zde vůbec citovat. Při používání navigace je třeba si uvědomit, že to je skutečně jen program, který je naplněn daty a pokud se někde změní směr jednosměrky, prostě nemůže za to, že vás do ní navede. Jde jen o to, aby těch chyb bylo co možná nejméně. Se 100% bezchybným navigátorem jsem se dodnes nesetkal .


A co se mi nelíbí?


    1. Vypočítávání trasy navigace je stále dost dlouhé, i když proti prvním verzím BORu je tato doba na PDA s rychlejšími stroji nepodstatná. Mě se cca 100 km trasa včetně vytváření hlasových povelů počítá cca 90 sekund. Pro někoho moc, pro někoho čas, než nastartuje, zapne si pásy a zařadí. Pokud jsem za jízdy změnil trasu nový výpočet netrval déle než 10 - 20 sekund.
    2. Přesnost navigace je naprosto v pohodě, jen se občas stává mnoha uživateli zmiňovaný efekt odbočení na polní cestu. Tady by měl výrobce zapracovat, protože navigace od konkurence to nedělají.
    3. Zmiňovaná absence železnic je neodpustitelná a absence vodstva smutná. Nic víc, nic míň.
    4. Simulace je skoro nepoužitelná, ale moc mě to nemrzí protože já moc nesimuluju.
    5. Chybí eliminace placených úseků.
    6. Překreslování mapy není plynulé a probíhá v dost dlouhých skocích.

Jednou mě BOŘík ale opravdu "dostal". Vracel jsem se z Besedic přes Malou Skálu do Liberce. Když sjíždíte dolů do Skály jsou tam zatáčky a skrz ně zkratka mezi domy. Projel jsem v pohodě zatáčky a dole mi BOŘík sdělil že mám jet nahoru tou zkratkou. Nu což, řekl jsem si a vyrazil vzhůru. Opět jsem objel kolečko a zase byl odnavigován nahoru, kde jsem zase začal sjíždět dolů. Po pár metrech BOŘík zavelel zastavit, otočit se a jet dolů tou zkratkou. Když jsem sjel dolů, začal jsem ho ignorovat a jel po hlavní na Liberec. Tvrdošíjně trval na svém a chtěl abych se vrátil. Tak jsem se otočil a čekal co se bude dít. Asi po sto metrech zavelel zastavit, otočit se a pak už cesta pokračovala v pohodě až do Liberce. Takovouhle okružní jízdu jsem si jednou zopakoval i v Liberci, ale bylo to jen jedno kolečko :-)


Bergmann komentuje: „BOŘíkovi“ bych vytkl následující věci:

1. Program neumožňuje volbu druhu trasy (auto, kolo, pěšky) ani nepřipouští volbu rychlé nebo nejkratší alternativy trasy.
2. Pokud jedete poblíž dálnice, stále Vás na ní bude chtít navést a nebudete schopni mu to vymluvit
3. Není možné naladit si program podle sebe, nedají se používat HW tlačítka atd.
4. Dvojkliky při vybírání bodů zájmů nebo skupin v sekci oblíbené ztěžují ovládání
5. Je škoda, že se nedají vybírat oblíbené položky vzhledem k momentální poloze nebo naplánované trase.
6. Simulační režim, rychlost simulace
7. Pokud Vám program vypočítá trasu, dá velkou práci přesvědčit ho, že chcete jet jinudy. Raději Vám 10x řekne, abyste se otočili. Možným řešením, vyžadujícím ale delší přípravu je jízda podle více naplánovaných bodů v itineráři.
8. Po vyjmutí paměťové karty mi trvale zmizely ikony zástupců programu (a i když jsem se snažil vytvořit si je manuálně, nechtěly v PDA zůstat)– dále jsem musel program otevírat přes Průzkumníka. Zřejmě by pomohla přeinstalace, nechtěl jsem se do ní ale pouštět, protože bych asi přišel o své individuální body zájmu.
9. Návod k použití by si zasloužil velkou pozornost. Pokud si program koupí začátečník, dlouho nebude schopen využít všechny vlastnosti programu.
10. Při zadávání adres zatím nebylo možné udávat popisné číslo domu
Aplikace je ovšem stále ve vývoji a podobné akce budou určitě brzy minulostí. Na stránce diskuze o BOR je informace o tom, že v nové verzi už budou železnice, voda, lesy, zástavba atd. Prý přibudou i čísla popisná a orientační. Nová mapa ČR a Evropy... No uvidíme, ale já jsem optimista...


Závěr


Co tedy dodat na konec? Skončila doba mýtů, polopravd a výmyslů. Za cenu 3748.5 Kč s DPH (3150,- Kč bez DPH) stoprocentně neseženete lepší navigaci pro českou republiku a kdo má trochu hlouběji do kapsy, může si s klidem BOŘíka za 95,- Kč bez DPH vyzkoušet. Za tyhle peníze dostanete plně funkční desetidenní verzi, se kterou můžete vyrazit třeba na dovolenou. Důrazně ale doporučuji prověřit aplikaci na svém stroji, ušetříte si mnoho případných problémů. Takže po neslavném začátku máme dalšího hráče na českém navigačním hřišťátku. A jestli Aponia splní, to co slíbila do dalších verzí, mají se konkurenti na co těšit...

Bergmann komentuje: Pokud nejste vysloveně technoidi a hračičkové, toužící po možnostech ladění programu, jeho vylepšování a podobně, budete s aktualizovanou verzí Be on road spokojeni. Navigační design je špičkový a pokud odpustíte programu některé z výše uvedených výtek, nemusíte se obávat, že Vás zanechá někde uprostřed polí. Komentovat cenu nemá smysl (je víc než příznivá) a to, že výrobce umožňuje pořízení zkušební verze také hovoří samo za sebe. Při pohledu na to, co dnešní program umí a jak dobře pracuje mi je trochu líto, že první verze nebyla v pořádku a pokazila současnému Be-on-road jméno. O to víc se teď bude muset Aponia snažit, aby si důvěru zákazníků znovu našla.


Fotogalerie


A pro lepší představu nabízíme i pár dalších screenshotů, tentokrát nasnímaných ze zařízení s VGA displejem.




reklama