Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Auto-Moto
Mobilní telefony
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

iGO 2006: recenze navigačního software

8.11.2006, aladar, recenze
Když se mi před několika měsíci dostala poprvé do ruky PDA navigace iGo 2006 od firmy Nav N Go Kft, protočily se mi panenky. Ať už to bylo naprosto skvělým designem, přítomností nebývale podrobných map východní Evropy, jednoduchostí instalace nebo kvalitním zpracováním samotného programu, který je velmi stabilní a jen tak něco ho nerozhodí. V mém PDA se už iGo zabydlel a vystřídal jiný "běžný" navigační program.
Program (verze: iGO Eastern Europe 2006|SD) jsem testoval na PDA Acer n50 a Bluetooth GPS i-Tec GPS 20 - BT339, 256MB SD na které byl program dodán. Další PDA, které iGo okusilo byl můj starý dobrý Acer n35 GPS Jako při minulých recenzích jsem s ním najezdil cca 1500 km a to jak v Čechách, tak na Slovensku a pár desítek kilometrů i v Polsku. Zkoušel jsem projíždět stejné trasy, jako s ostatními navigačními softíky, abych mohl objektivně srovnávat výsledky. A opět poznamenám, že pokud se budu odkazovat na jiné navigační programy, je to jen z důvodu srovnání a ne reklamy toho či onoho.







Bergmann komentuje: Aladar má pravdu. Grafika iGo je na první pohled parádní a mapové pokrytí snad nemá konkurenci. Maďarský výrobce se totiž při spolupráci obrátil na více dodavatelů mapových podkladů z různých regionů. Rázem byla pokryta i místa, o kterých tradiční dodavatelé map hovořili jako o hudbě budoucnosti. Již úvodní obrazovka programu naznačuje, že se dostáváte do jiného navigačního světa, než na který jste byli zvyklí. Já jsem jezdil převážně po silnicích jižní Moravy a průvodcem mi byl Dell AXIM X51v. U iGo vyniknou při zobrazení v režimu VGA všechna pozitiva, kterými se grafika pyšní a když jsem se navrátil k původnímu QVGA zobrazení u dědečka Acera n30, rozdíl byl víc než patrný. Také procesor Della si s programem pohrával, zatímco můj přeplněný Acer měl mnohdy problém přepočítávání dat rozdýchat.


Aplikaci vytvořila firma Nav N Go z Budapešti a běží na těchto OS:


  • Microsoft Windows Mobile pro Pocket PC 2003
  • Microsoft Windows Mobile pro Pocket PC Phone Edition 2003
  • Microsoft Windows Mobile pro Pocket PC 2003 SE (Second Edition)
  • Microsoft Windows Mobile pro Pocket PC Phone Edition 2003 SE
  • Microsoft Windows Mobile pro Pocket PC 2005

Pracuje s rozlišením 320x240b (QVGA), 240x240b (SQUARE), 240x320b (QVGA na šířku), 480x640b (VGA) a 640x480b (VGA na šířku).


Testované PDA zařízení (řada dalších je ale rovněž podporována):


  • Acer n30, n35, n300, n310, n311
  • AnexTek SP230
  • ASUS MyPal A730, A730W, A632, A636, A620BT
  • Compaq iPAQ h3970 (upgraded to Microsoft Windows Mobile 2003)
  • Dell Axim x30, x50v, x51v
  • EMTAC GPSJaq GPS
  • Eten G500
  • Fujitsu-Siemens Pocket LOOX 720, Pocket LOOX N560, Pocket LOOX N520, C550, n500, n520
  • Garmin iQue M5
  • Hewlett-Packard iPAQ 1940, 3950, rz1710, hx2110, hx2410, hx2190, h2210, rx3715, h4150, h5550, hx4700, hw6915, h6340, h6515
  • i-Mate PDA2, PDA-N, JAM, JASJAR, K-JAM
  • iDo S601
  • MDA Compact, III., Pro
  • Mitac Mio 169, 168RS, 168, 336, 558, 339, 180, A201, A701, P550, P350
  • Qtek (HTC) 2020i, 9090, S100, S200, 9000, 9100
  • Toshiba e800
  • Yakumo Alpha GPS, Delta 300 GPS 2L, DeltaX GPS
(Zdroj: web výrobce)


Podporované jazyky


angličtina americká a britská, čeština, dánština, hebrejština, holandština, chorvatština, finština, francouzština, italština, maďarština, němčina, norština, polština, portugalština, rumunština, ruština, řečtina, slovenština, španělština, švédština, turečtina


Podporované GPSky


GPS přístroje s protokolem NMEA a SiRF akceptuje aplikace ve všech možných variantách. To znamená Bluetooth, sériové, CompactFlash a SDIO.


Základní funkce iGO Eastern Europe 2006|SD:


  • Mapa České Republiky a zemí západní Evropy od firmy Tele Atlas, která dodává podklady také pro navigace Dynavix, TomTom a be-on-road.
  • Mapy dalších zemí Evropy od různých firem (Navigo Sistem, TopMap, Conan, SC Suncart atd.)
  • Zatím 26 map evropských států a mapa Izraele (Andorra, Belgie, Bosna a Hercegovina, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Itálie, Irsko, Chorvatsko, Lucembursko, Maďarsko, Německo, Nizozemí, Norsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, San Marino, Slovensko, Slovinsko (pouze hlavní silniční tahy), Spojené království, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko)
  • U větších měst čísla popisná.
  • Hlasová navigace s možností výběru mluvčího.
  • Volba cílů a trasy je možná výběrem z databáze adresy, bodů zájmu nebo zadáním WGS souřadnic.
  • V databázi je velké množství POI bodů.
  • Body zájmu lze vyhledávat jak podle jejich názvu, tak i podle typu nebo vzdálenosti.
  • Uživatel má možnost editovat a přidávat vlastní body zájmu.
  • Automatický přepočet trasy při její změně.
  • Trasy je možné připravit a editovat před započetím cesty.
  • Program nabízí množství libovolně měnitelných barevných schémat a to jak pro denní tak i pro noční režim.
  • Přepínání mezi 2D (mapovým) a 3D (perspektivním) pohledem, který lze editovat.
  • Funkce "Chytrý zoom" – automatické přibližování mapy u odboček.
  • Automatické přepínání mezi denním a nočním režimem.
  • Veškeré funkce je možné ovládat prstem.
  • Program nabízí i podrobný itinerář s přehledem a ukázkou manévrů na zadané trase.
  • Program podporuje PDA s VGA, QVGA i SQUARE rozlišením a to i v režimu na ležato a zařízení typu Smartphone (Windows Mobile). Veškerá nastavení displeje jsou naprosto nezávislá na nastavení vlastního operačního systému.
  • Pro prohlídku naplánovaných tras je možné použít tzv. průlet, který umožňuje prohlížet trasu bez spuštěné GPS.
  • Výborné grafické a ergonomické zpracování.
  • Množství klávesnic včetně azbuky a řecké abecedy.

Tak a teď si všechno rozebereme podrobně.


Instalace


Co říct k instalaci? Prakticky nic. Program je dodáván přímo na SD kartě a po zasunutí do přístroje se automaticky nainstaluje. Stačí pouze odsouhlasit instalaci, zvolit jazyk programu, nastavit mluvčího a "přečíst" si licenční smlouvu. To je vše. Nicméně se tady na chvilku zastavím. Ta expedice na SD kartách se mně osobně vůbec nelíbí. Program je vázaný na ID karty, tzn. když si ho přehrajete na jinou (větší) kartu máte smůlu a iGo se odmítne spustit. Nevím co se stane, když se karta poškodí a já požádám dodavatele o novou. Každopádně to určitě nebude jednoduché. Já například na cestách používám množství nejrůznějších map (řádově stovky MB) a přehazovat kartu kvůli popojetí o sto kilometrů každé dva dny mně dost deptalo. Možná by se měl výrobce zamyslet i nad jinými formami distribuce.







Bergmann komentuje: Na jednu stranu chápu výrobce a jeho snahu o co největší ztížení hackerské práce při nelegálním kopírování programu. Pro uživatele je ale přehazování paměťových karet víc než nepříjemné. Jsem zvyklý, že společně s navigací mám na kartě veškerá data k programům, které v PDA používám. V okamžiku, kdy denně využíváte jak navigaci, tak jiný software, si potom připadáte jako „SD Changer“. A pokud nejste příliš pořádkumilovní nebo když u výměny karty myslíte na tisíc dalších věcí, může se vám takové přehazování nepěkně prodražit.

Jako většina PDA navigačních programů nemá ani iGo žádný podpůrný program pro plánování tras v PC a opět dodávám, že je to velká škoda. K dispozici je pouze prográmek iGo Updater, pomocí kterého máte možnost provádět upgrade programu a map. Toto je možné jak pomocí PDA tak čtečky karet, což je samozřejmě mnohem rychlejší.





Bergmann komentuje: Na rozdíl od aladara mi plánování ve velkém počítači nechybělo. Budoucí trasy jsem zvyklý plánovat vleže na kanapi a z toho důvodu je pro mě PDA ideálním společníkem. Vím, že se budu opakovat, ale díky bezkonkurenční grafice jsem si kanapátka užíval skutečně často.


Ovládání programu


Jak už jsem předeslal, grafické zpracování aplikace iGo mě "úplně dostalo". Je to opravdu ergonomicky a designově perfektně odvedená práce. Ovládání je jednoduché, logické a jednotlivá nastavení jsou rychle dostupná ze všech částí programu. Jelikož má aplikace mnoho funkcí, je ze začátku trochu složitější zapamatovat si umístění všech nastavení, ale po několika dnech je to už jen věc zvyku. Uživatelský manuál je opravdu lahůdka. 118stránková publikace je naprosto podrobná a dává vyčerpávající informace o všech funkcích programu. Tady by si výrobci ostatních navigačních programů měli vzít příklad. Co se týká nápovědy, obsahuje většina obrazovek tlačítko nápovědy, za kterým se skrývá popis funkcí na otevřené obrazovce.

Bergmann komentuje: Jako obvykle jsem se na program vrhl okamžitě po vložení karty do PDA. Tedy aniž bych se podíval na přiložený manuál. Ze začátku jsem sice trochu tápal ve funkcích a v jednotlivých menu, ale po několika spuštěních programu jsem se v něm pohyboval jako ryba ve vodě a manuál se dostal ke slovu až ke konci recenze, abych se ubezpečil, zda jsem objevil opravdu všechny „vychytávky“.


Základní ovládání tlačítky PDA je následující:


  • 1 - Sklopit dolů (3D pohled)
  • 2 - Sklopit nahoru (2D pohled)
  • 3 - Informace o trase
  • 4 - Přepínání režimů Mapa/Navigace
  • 5 - Otočení mapy doleva
  • 6 - Otočení mapy doprava
  • 7 - Přiblížení mapy
  • 8 - Oddálení mapy
  • 9 - Uzamčení na pozici (příp. přehrání aktuální hlasové instrukce)
  • Záznamník – Umístí špendlík do mapy
  • Kolečko – Zvýšení/snížení hlasitosti
  • Fotoaparát – Minimalizace iGo



K těmto funkcím se podrobně vrátíme později. Teď se podíváme na zprovoznění a Celkové nastavení aplikace.


První kroky s iGo


Po prvním spuštění se nám objeví následující obrazovka.





Abychom mohli navigovat, musíme nejdřív nakonfigurovat naši GPS. Stačí kliknout na ikonu vlevo dole a otevře se nám okno GPS. Pokud známe přesné nastavení a port GPS přijímače můžeme nastavit přes tlačítko konfigurace veškeré údaje. Pokud ne, můžeme použít automatickou detekci GPS zařízení. Je to jednoduché a spolehlivé. Pokud máme GPS zapnutou je to otázka několika sekund. Doporučuji použít automatickou detekci a vyhnout se výpadkům signálu při chybně nastavené přenosové rychlosti nebo protokolu (MNEA/SIRF). Tady bych chtěl upozornit na jednu vychytávku, která je (alespoň pro mě) naprosto geniální. Na obrazovce "Stav GPS" je vpravo nahoře tlačítko "Čas synchronizace", za nímž se skrývá obrazovka "Nastavení času" kde je možné synchronizovat vaše PDA s atomovými hodinami družic GPS. Je možné zapnout i automatickou synchronizaci, takže budete mít neustále přesný čas. Pamatuje se i na možnost posunout synchronizaci o minuty až hodiny do plusu i do minusu. Je to prý kvůli letnímu času a časovým zónám, ale mě synchronizace fungovala i bez "letního" posunu. Jinak moc fajn věcička.







Bergmann komentuje: Je pravda, že člověk si na komfort zvyká snadno. Kde jsou doby, kdy jsme byli rádi za to, že po úmorném připojování GPS k softwaru vše pracovalo. Dnes zapneme navigaci a krabičku na hlídání satelitů a o víc se nechceme starat. Ať se ti dva domluví sami. iGo umí své uživatele v tomto ohledu rozmazlovat moc hezky. Ani jednou se mi nestalo, že bych musel „řešit“ nějaký problém. O atomových hodinách se aladar už zmínil, takže nemůžu udělat nic víc, než souhlasit.


O stavu GPS nás informují následující ikony:

Komunikace na daném portu neprobíhá
Nerozeznán GPS přijímač
Přijímač rozeznán, ale zatím nepřipojen
Probíhá komunikace s GPS


V levém horním rohu je ikona satelitu, která ukazuje kvalitu signálu:

Není spojení s přijímačem GPS
Přijímač připojen, ale není možné určit polohu
2D příjem ze tří satelitů, není možné určit nadmořskou výšku
3D příjem – poloha je přesně určena

GPS přijímač máme tedy připojen a můžeme vyrazit do ulic. Nyní se vrátíme do hlavního menu a vysvětlíme si jednotlivé položky "Hlavního menu".
  • 1 – iGo logo
  • 2 – Indikátor stavu baterie
  • 3 – Otevření obrazovky "Navigace"
  • 4 – Otevře vyhledávání cílů
  • 5 – Otevře obrazovku "Nastavení"
  • 6 – Stav GPS
  • 7 – Minimalizace iGo (Navigace se nepřeruší – toto je nutné v programu nastavit)
  • 8 – Současná pozice GPS
  • 9 – Aktuální datum a čas
  • 10 – Otevření obrazovky "Mapa"
  • 11 – Otevření okna "O programu"
  • 12 – Ukončí iGo



Nejjednodušší možnost navigace je ukryta za tlačítkem „Vyhledat & jet“. Po stisku tohoto tlačítka se objeví obrazovka „Vyhledat“ kde můžeme zadat cíl naší cesty. Může to být adresa, bod zájmu (POI), souřadnice GPS, některý bod z historie navštívených míst, domácí a nebo pracovní adresa. Poté následuje velmi rychlý (řádově sekundy) výpočet trasy a můžeme vyrazit. Automaticky nám naskočí mapa v režimu navigace, na které jsou zobrazené veškeré potřebné navigační informace. Zde opět upozorním na vynikající design aplikace s kulatým oknem navigačních symbolů a s posuvným pruhem přiblížení k odbočce. Pokud klikneme na okno symbolů otevře se ještě menu informací o trase. Vpravo nahoře (šipka) můžeme přepínat orientaci mapy. Jsou to pohled po směru jízdy, orientace k severu a letecký pohled kde můžeme orientačně sledovat polohu při menším rozlišení.

Bergmann komentuje: Zadávání adres je v iGo příjemné. Znaky softwarové klávesnice jsou dostatečně velké pro klikání prsty. Čím více znaků názvu města nebo ulice napíšete, tím se zužuje jejich počet pro výběr, který program nakonec nabídne. Mnoho měst nabízí čísla domů a i tam , kde číslo není, stačí tapnout na displej a nechat se navést ke zvolenému místu.

Ještě bych chtěl popsat rozdíl v zobrazení map v režimu „Mapa“ a „Navigace“. „Navigace“, jak už jsem popsal výše je určena hlavně pro on-line práci s mapou a trasou při příjmu informací z GPS přijímače. Zobrazují se zde i další navigační informace, např. ulici, rychlost, odbočení na trase, čas do cíle atd. Oproti tomu režim „Mapa“ je určen hlavně pro off-line práci s mapou, jako je příprava trasy, tvorby POI bodů a prohlížení mapy. Ovládací prvky (zoom, naklápění, GPS, baterie atd.) jsou v obou případech stejné.


Ovládací prvky mapových obrazovek:


  • 1 – Otevře bližší informace o trase
  • 2 – Přiblížení
  • 3 – Oddálení
  • 4 – Sklopení dolů
  • 5 – Sklopení nahoru
  • 6 – Funkce "Zobrazit pozici na komunikaci"
  • 7 – Výběr bodu v mapě (kurzor - kliknutí)
  • 8 – Posunem pera po měřítku v režimu "Mapa" přibližujeme a oddalujeme
  • 9 – Spustí "Menu"
  • 10 – Přepínání orientace mapy
  • 11 – Kvalita signálu GPS
  • 12 – Stav baterie
  • 13 – Vypnutí/zapnutí zvuku
  • 14 – Záznam/přehrání trasy
  • 15 – Otevře "Kurzorové menu"
  • 16 – Otevře informace o trase
  • 17 – Otevře informace o trase
  • 18 – Vzdálenost k odbočce
  • 19 – Následující ulice
  • 20 – Odbočka nablízku



Nyní si projdeme "Rychlé menu" v mapovém a navigačním režimu. Jeho ikonu najdeme vpravo nahoře. První záložka má název "Vyhledat" a lze zde vybrat určitý bod ke kterému pak můžeme navigovat, použít ho jako "lomový bod" nebo označit "připínáčkem" pro pozdější použití. Máme možnost zadat adresu, souřadnice, bod zájmu případně již dříve navštívené místo.











Druhá záložka se jmenuje "Rychle" a slouží k rychlému nastavení některých předvoleb, k nastavení bodů zájmu a můžeme zde zapnout i nahrávání projeté trasy. Tlačítko "3D mapa" vypíná a zapíná prostorové zobrazení mapy, "Noční režim" vypíná automatické přepnutí do nočního režimu, "Dialogové info" potlačuje zobrazení detailních informací o kurzoru (při kliknutí do mapy) a "Zoom" zapíná zobrazení zoomových a naklápěcích tlačítek do mapového pohledu.











Bergmann komentuje: U bodů zájmu jsem si musel trochu zvykat na jejich tématické dělení. Po kliknutí na některou z ikon se objeví seznam jednotlivých skupin bodů zájmů. Někdy se mi stávalo, že jsem skupinu dobře neodhadl a pak se vracel a zkoumal další menu. Některé skupiny také nebyly zaplněny daty tak, jak bych si představoval. Vlastní body zájmů jsem ukládal do složky Moje POI a využil jsem i možnosti každému z nich přiřadit ikonku z nabízených možností.







Třetí záložka nastavuje funkce "Trasy" tzn. editaci, itinerář, přepočet, mazání a informace o trase. Dále si můžeme trasu předem prohlédnout tzv. "Průletem".

Bergmann komentuje: Už na začátku jsem se zmínil o tom, jak jsem si užíval plánování tras v režimu „kanapátka“. Vymýšlení a plánování cest je s iGo velká radost. Můžete totiž dělat téměř cokoli a program vám porozumí. Do naplánované trasy můžete přidávat jakýkoli počet průjezdních bodů. A v případě, kdy si přejete aby vaše trasa nekončila na původně naplánovaném místě, jednoduše zvolíte funkci pokračovat a z označeného místa se rázem stane nový cíl celé trasy.







Šipkou vpravo dole zapínáme tzv. kurzorové menu, pomocí kterého můžeme vytvářet a editovat trasu a body zájmu.





Všechny tyto funkce mají velmi mnoho dalších možností nastavení a jsou detailně popsány v uživatelském manuálu aplikace iGo. Jelikož není v možnostech této recenze popsat všechna nastavení, zvídavé čtenáře odkazuji na zmiňovaný manuál, kde je vše obšírně vysvětleno.

Aby aplikace fungovala tak, jak má je třeba ji správně nastavit. K tomu slouží tlačítko nastavení v „Hlavním menu“. Na první stránce je šest tlačítek.





V záložce "Obecné" můžeme zapnout bezpečnostní režim, kdy nelze za jízdy ovládat aplikaci, nastavit oblíbené cíle (domov a práce), zapnout automatické přepínání do nočního designu, varování při vysoké rychlosti, včetně jejího nastavení tolerancí překročení, možnosti přepočítávání trasy a nastavit režim zobrazování aplikace (na šířku nebo na výšku).





Tlačítkem "Zvuk" můžeme nezávisle na nastavení PDA měnit jak celkovou hlasitost, tak hlasitost mluvčího, nebo hlasitost kliknutí. Dále můžeme nastavit tzv. "Dynamickou hlasitost" což znamená, že při určité rychlosti je úroveň zvuku zvyšována. Rychlost, při které se dynamika zapne lze editovat.





Tlačítko "Jazyk a jednotky" umožňuje měnit jazyk programu a jazyk hlasu (mluvčího). Dále je zde nastavení jednotek (km/míle) a předvoleb formátu data a času.







Odkaz "Zobrazit" nám umožňuje nastavit denní a noční schéma aplikace, zobrazování detailů v mapě i navigaci (což aplikaci zrychluje), alternativní (např. mezinárodní) označení komunikací, vypínat zobrazení názvů ulic a zapínat zobrazení texturovaných ploch (což aplikaci zpomaluje).







Tlačítko "Trasa parametry" umožňuje změnu výpočtu algoritmu trasy, typ vozidla a další nastavení použití různých typů komunikací.





Tlačítko "Více" nás přesune na následující stránku nastavení.





Zde najdeme "Volby displeje" kde se nastavují různé typy zobrazení v režimech mapa a navigace. Dále formát zobrazení GPS souřadnic a vzhled navigační lišty. Je možné také nastavit různé údaje, které mohou být zobrazovány v polích na spodní liště navigačního okna.





Za tlačítkem "Rychlý zoom" najdeme detailní informace o této "vychytávce", která automaticky mění zvětšení a zmenšení náhledu v závislosti na přiblížení k odbočce. Dají se zde nastavit limity náhledu pro zvětšení i zmenšení a vzdálenosti při jakých se tato funkce použije. Je možné povolit automatické obnovení standardního pohledu po ručním posunu mapy (Na mapě se po manuálním posunu mapy objeví tlačítko "Zamknout" na které když klikneme, vrátí se náhled zpět. Automatické obnovení to dělá za nás). To samé, ale pro automatické „Zoomování“ platí při zaškrtlém tlačítku "Obnovit rychlý zoom" (Asi by tu mělo být "Obnovit chytrý zoom", což je i v manuálu.), kde je možné nastavit i prodlevu před obnovením zoomu.





Tlačítkem "Vlastní data Nastavení" můžeme zálohovat data, obnovit je po případné poruše, odstranit značky (špendlíky) z mapy, smazání dat (nastavení továrního režimu) a reset nastavení předvoleb (opět do továrního režimu).





Další nastavení se jmenuje "Nastavení podsvícení" a jeho název vypovídá vše. Máme možnost nechat podsvícení trvale zapnuté, úsporný režim (rozsvítí se po tapnutí na displej) případně režim bez napájení kdy nastavení kopíruje PDA.





"Trasa volby" nastavuje chování iGo při změně trasy. Pokud nastavíme citlivost na nízkou úroveň bude na změny trasy méně citlivý, při vysoké úrovni zareaguje okamžitě. Pokuta (zde má být prodleva :-) při obratu do protisměru opět nastavuje chování při změně trasy. Dále můžeme nastavit možnost plánování trasy přes hranice a magnetické přitahování šipky ke komunikaci.





Poslední tlačítkem je "Spustit a minimalizovat" kterým určujeme, zda se iGo spustí automaticky po vložení SD karty do PDA, zda bude aktivní GPS při minimalizaci aplikace a zda bude při minimalizaci aktivní hlasová navigace.





Funkcí a nastavení je tedy obrovské množství a programátoři se tady určitě vyřádili. Jinak klobouk dolů protože až na nějaké detaily v překladu je vše plně funkční a bez jakýchkoli problémů.


A jaké byly osobní zkušenosti s iGo?


Málokdy se stane, že mě nějaký program zaujme hned napoprvé, ale iGo si tuhle pozornost určitě zasloužil. Ze začátku mi trochu vadila jeho "Ukecanost", ale to se s poslední verzí zdá se změnilo a po stažení aktualizovaných "hlasů" je už hlasová navigace vpořádku.Sice jsem zatím neměl tolik času k testům, ale první kilometry to potvrzují. Opožďování aplikace za skutečnou polohou na které si uživatelé stěžovali se na mém PDA projevovalo opravdu minimálně a pouze při vyšší rychlosti. Trochu jsem rozpačitý z mírně trhaného pohybu mapy, která se např. u TomToma překresluje zcela plynule, ale to je možná způsobeno nižším výkonem mého PDA. Trochu to kazí požitek z pěkného programu. Co dále oceňuji, je vysoká stabilita aplikace. Za celou dobu testování se mi nestalo, že by iGo "zamrzl" a vyhledávání GPS přístroje je také velmi rychlé a spolehlivé. Abych nepěl pouze chválu, musím říct, že mě taky jednou pořádně "vypekl". Když jsem putoval po Slovensku, navedl mě přes Štiavnické vrchy takovou zkratkou, že to málem odneslo auto. Zdá se, že výrobce map pamatuje i na majitele offroadů.

Bergmann komentuje: iGo je pro mě bezkonkurenčním programem v offline režimu. Plánování a vymýšlení tras z tepla obýváku, perfektní grafika a líbivý design by ze mě brzy udělaly „bačkorového“ cestovatele. Pokud jde o navigaci v praxi, nemůžu si také stěžovat i když několik výhrad přece jen mám. Program je při práci trochu moc upovídaný. Ze začátku se mi to líbilo, ale postupem času se několikanásobné upozorňování na další manévr začne zajídat. Obzvlášť ve chvílích, kdy kvůli navigaci každou chvilku přerušujete rozhovor se spolujezdci. Nakonec jsem s hlasovou navigací jezdil jen pokud jsem byl v autě sám. I když je grafika programu nádherná, ve chvílích navigačního režimu jsem porovnával a vzpomínal na konkurenčního TomToma. Podle něj jsem se snáz orientoval obzvlášť v noci nebo v mlze, kdy člověk až do poslední chvíle netuší „kudy cesta vlastně vede“. Nevím, jestli znáte klikatou dálnici z Grazu do Vídně a noční návraty z Alp. S TomTomem jsem věděl, že do další zatáčky musím jet pomaleji nebo naopak, že můžu v klidu pokračovat stejně rychle. S iGo jsem se opět spoléhal pouze na vlastní oči. Jeho zoomování je nastaveno jinak a i když krásně vidíte okolí trasy, na poloměry vlásenek před vámi se nedá spolehnout. To jsou ale skutečně jediné výtky, které k programu mám. Zároveň nezávidím novým zájemcům o navigace v PDA. Osobně bych nevěděl, kterému ze zmíněných konkurentů dát přednost.

Design, grafické zpracování a práce v offline režimu zvýhodňuje iGo, v navigačním režimu u mě o malý kousek vyhrává TomTom. Velkým kladem iGo je také možnost detailního nastavení mnoha funkcí a vlastností, které u jiných programů nenajdete. Maďarská navigace bude pro konkurenční výrobce pořádným trnem v oku.


Aplikaci iGo v Česku zastupuje firma eNav s.r.o. - výhradní distributor pro ČR a ceny jsou velmi příjemné:
  • iGO Česká republika - 2.499 Kč
  • iGO Eastern Europe - 4.395 Kč
  • iGO Western republika - 4.395 Kč
  • iGO Europe - 6.460 Kč
reklama