Recenze  |  Aktuality  |  Články
Notebooky  |  Tablety
Příslušenství
Wearables  |  Ostatní
Svět hardware  |  Digimanie  |   TV Freak

Velká recenze zařízení HTC Touch Cruise '09

27.2.2009, Pavel Koza, recenze
I v letošním roce, hned od prvních lednových týdnů, pokračuje společnost HTC v upevňování své vedoucí pozice nejpilnějšího výrobce mobilních zařízení s Windows Mobile. Tentokrát je sice rozjezd trochu volnější, protože první zařízení roku 2009 se rozhodně nedá označit jako high-end model, ale i tak nabízí nový HTC Touch Cruise (kódovým jménem HTC Iolite) několik zajímavých vlastností a nových funkcí.

Vzhled zařízení

Už samotný název zařízení se zřetelně odkazuje k jeho předchůdci, ale jak jsem již psal, kromě původního Touch Cruise toho má nový Cruise mnoho společného i se zařízením HTC Touch 3G, což poměrně přesvědčivě prokáže jejich přímé srovnání. I když jsou obě zařízení vyrobena kompletně z plastu (na novém Cruisu je možná kovový kus rámečku, ale je to jen má domněnka), mechanické zpracování je u novinky subjektivně ještě o něco lepší. Jistě, když se budete hodně snažit, tak z něj nějaké to zavrzání vyloudíte, ale při běžné manipulaci se nepříjemný zvuk ozve vážně jen výjimečně.

Designem už nový Cruise není tak minimalistický, kromě dvojice aplikačních tlačítek je pro pohodlnější ovládání k dispozici především čtyřsměrové otočné navigační kolečko s odděleným středovým tlačítkem pro potvrzení operace. Barevné provedení tvoří odstíny šedé a stříbrné, potěší minimum lesklých částí. V porovnání s originálním Cruisem novinka výrazně ztratila na objemu i hmotnosti, s rozměry 102 x 53,5 x 14,5 milimetrů a hmotností pouhých 103 gramů se zcela jistě bez problémů schová v libovolné kapsičce.

Podrobný popis zařízení začneme tradičně u displeje, který zabírá většinu přední plochy zařízení. Nad displejem najdeme přesně to samé, co u 3G-čka, tedy protáhlou kovovou mřížku telefonního reproduktoru, ve kterém je integrovaná zeleno/oranžová LEDka nalevo a světelný senzor pro automatickou regulaci podsvícení napravo. Pod displejem leží ovládací centrum tvořené z již zmíněného otočného kolečka a čtyř tlačítek. Spodní dvojice je určena pro ovládání telefonního modulu. Dlouhým stisknutím zeleného telefonu vyvoláme přednastavené spuštění aplikace pro rozpoznání řeči a hlasové povely (lze uživatelsky změnit), dlouhý stisk červeného telefonu zařízení uzamkne (opět je možné operaci změnit). Horní dvojice tlačítek je určena ke spuštění navigačních aplikací, ale o tom až později.

Otočné kolečko není zcela typický ovládací prvek, a proto si ho představíme trochu podrobněji. Je složeno ze statického středového stříbrného tlačítka a pohyblivého, lehce pogumovaného prstýnku kolem. Krouživý pohyb prstýnku doleva nebo doprava znamená v různých situacích vždy něco jiného, není mu přiřazena pevná logická funkce. V seznamu programů tak pootočení například klasicky mění výběr, naopak v dokumentech, GPS navigaci nebo při prohlížení Internetu mění měřítko a velikost textu. Ještě jiný význam má při přehrávání filmů nebo písniček, kde otočením kolečka můžete plynule posouvat přehrávanou pozicí dopředu / dozadu. Kromě toho ale ovladač umí reagovat na stisk jako klasický čtyřsměrový ovladač, takže je možné ho využít i tímto konzervativním způsobem.

Zadní hrana nabízí opět velmi málo zábavy. Hlavním lákadlem je úplně nahoře malý objektiv třímegapixelového fotoaparátu, vedle kterého najdeme malý otvor systémového reproduktoru. Pro připevnění šňůrky na krk je zase určen háček na těle zařízení, ke kterému vede otvor až těsně nad spodní hranou. Celá zadní stěna je odnímatelná a tuto operaci musíme provést pokaždé, když chceme vyměnit baterii, SIM kartu nebo microSD kartu, nebo pokud chceme jen zařízení resetovat (reset je ten červený puntík pod microSD slotem), všechny tyto poklady jsou totiž schovány pod ní. Zatímco pro výměnu SIMky je nutné vyndat baterii, výměna microSD karty je díky přístupnému otvoru z boku zařízení možná bez přerušení práce; samotné sundání krytu baterie nemá na funkčnost zařízení vliv.

Boční hrany jsou chudé podobně jako u Touch 3G, jediným ovládacím prvkem na nich umístěným je velmi tenké a protáhlé dvoutlačítko pro ovládání hlasitosti, jinak jsou obě hrany prosté jakékoliv funkce.

Na horní hraně najdeme pouze jediné protáhlé tlačítko pro zapnutí / vypnutí zařízení. Jeho dlouhým stiskem je navíc možné zařízení úplně vypnout. To spodní hrana nabízí zajímavosti dvě: první je rozšířený, ale stále zpětně kompatibilní miniUSB konektor pro připojení sluchátek, synchronizačního kabelu a zdroje elektrické energie, druhou zajímavostí je malý otvor pro mikrofon.

A to je vše. Zařízení sice asi nevyhraje soutěž o nejkrásnější PDA roku, ale design je povedený a účelný, rozměry velmi malé a mechanické zpracování na úrovni, takže v tomto ohledu je zařízení bez připomínek.